Autor narozený v roce 1961 absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění v roce 1986. Určující pro něj byl v 90. letech kontakt s mezinárodním uměleckým kontextem, jehož se mohl zúčastnit díky pobytům v USA. Kurátorka výstavy Barbora Kundračíková označila Pištěka za umělce globálního, tedy přesahujícího hranice, za meta-moderního spíše než postmoderního.
Výstava zachycuje výběr děl z různých autorových období a cyklů. Obrazy jsou abstraktní, vytvořené různými technikami, s nimiž Pištěk stále experimentuje. Liší se náměty děl. Jde o přírodu, živly, jiné světy, lité otisky, postřehy z cest, symboly nebo geometrii.
Jeho figury a portréty, nazvané Těla a tváře, by měly mít zvláštní výstavu, řekl autor. Zaznamenal už poptávku dvou galerií. Vytvořit má také díla nová.
„Tam kam směřuji, by se jednou, na konci, mělo vše propojit v jeden celek bez rozdílu námětu a času, kdy jsem jednotlivými etapami procházel,“ uvedl ke své tvorbě Pištěk, syn malíře a kostýmního výtvarníka Theodora Pištěka, autora kostýmů k filmu Amadeus a uniforem Hradní stráže. Otec se synem v 90. letech spolupracovali na kostýmech pro americké filmy natáčené v ČR, Jan Pištěk navrhoval také divadelní kostýmy.
Letohrádek královny Anny je unikátním prostorem pro expozice, výstavy se tam obvykle konají přes léto v ročním, nebo dokonce dvouletém intervalu. V zimě se zejména kvůli vnitřnímu klimatu a vlhkosti nevystavuje. „Jsme rádi, že můžeme Královský letohrádek opět otevřít umění, které do takto působivého prostředí patří,“ dodala kulturní a programová ředitelka Pražského hradu Veronika Wolf.
Zdroj: ČTK