• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Jedna z největších nádražních budov v republice získala původní vzhled

    V Teplicích skončila rekonstrukce památkově chráněného nádraží.

    Výpravní budova, jedna z nejrozsáhlejších v republice, získala původní novorománský vzhled. Náklady činily 325 milionů korun. Skončila zároveň modernizace trati z Teplic na Ústí nad Labem za bezmála dvě miliardy korun. Novinářům to v úterý řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Najít využití pro teplické nádraží se zatím nepodařilo, s opravou interiérů chce stát počkat, až bude mít nájemce.

    Stavaři opravili všechny střechy včetně krovů a fasády, vyměnili přes 350 oken a repasovali a vyměnili 72 litinových sloupů. Součástí prací byla rekonstrukce 1. nástupiště, které je po zvednutí nástupní hrany bezbariérové. Opravovalo se také zastřešení a přilehlá kolej. „Pod přísnou kontrolou památkářů jsme pracovali na 5500 metrů čtverečních střech a 7500 metrů čtverečních fasády,“ uvedl Jan Kokeš, ředitel společnosti Chládek & Tintěra. Na zakázku se vyrobily vstupní dveře, v suterénu jsou nové rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace.

    Omítka na fasádě se stala terčem kritiky občanů, kteří upozorňovali na fleky na budově. „Byly zvoleny omítky, které nebylo vhodné realizovat, což nám ukradlo čas, zhruba tři měsíce. Mají to být vápencové omítky, což i teď působí zestárle, to je daň za historii,“ řekl Svoboda.

    Výpravní budova v lázeňském městě pod Krušnými horami pochází z roku 1858. Rozsáhlý objekt, který je o deset metrů delší než hlavní výpravní budova v Praze, postavila soukromá Ústecko-teplická dráha. „Je to unikát, jedna z největších budov v České republice a dokonce ve střední Evropě. Je před námi velký úkol. Zatím se nepodařilo najít využití velkolepých vnitřních prostor,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Projekt dokončíme podle toho, co v něm bude,“ uvedl. „Máme zájem na tom, aby budova žila, s ohledem na prostor to nebudou jen služby pro cestující,“ řekl.

    Náklady na opravu interiéru budou podle Svobody v řádech stovek milionů korun. Přesunou se sem mimo jiné historické artefakty ze sdělovací a zabezpečovací techniky. „To zaplní jen nepatrnou část objektu, hledáme dál,“ uvedl. Správa železnic chce mít jasno v létě, aby na podzim mohla vyhlásit veřejnou soutěž. Součástí druhé etapy je prodloužení podchodu pod nádražím a parkoviště.

    Lázeňské město na opravu chátrající fasády čekalo 30 let. Teď připravuje projekt úpravy prostor před nádražím, kde vznikne malý park, a úpravu Tržního a Benešova náměstí. „Cestující tak důstojně budou moci projít z opraveného nádraží až do centra,“ uvedl senátor a náměstek primátora Hynek Hanza (ODS).

    Stavbaři se od roku 2020 pohybovali také na trati z Teplic přes Krupku do Chabařovic na Ústecku. Opraveno je pět kilometrů dvoukolejné trati včetně stanice Bohosudov. Ta už přestala sloužit cestujícím, její nádražní budova se využívá jako technologický objekt. Vznikla nová zastávka Krupka-Bohosudov. „Udělala se celá železniční infrastruktura, bylo to už potřeba, protože vytíženost trati na Ústí je velká, čeká se, že ještě bude intenzivnější. Zvýší se spolehlivost trati, která byla degradována,“ řekl Svoboda. Náklady byly 1,946 miliardy korun, dotace z Evropské unie může činit až 1,246 miliardy korun.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte