Peníze na poslední chvíli
Když už stát krajům nějaké peníze na opravy silnic poskytne, tak to podle hejtmanů činí takovým způsobem, který neumožňuje řádné naplánování prací, a tedy ani využití přiznaných prostředků. Toto zdůrazňuje i středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO), podle níž se o případném vyčlenění státních peněz dozvídají kraje až na poslední chvíli. „Komplikuje to rozvržení prací i využití peněz,“ uvedla hejtmanka na tiskové konferenci po jednání Rady Asociace krajů České republiky (AKČR).
Špatný stav silnic a omezené dotace EU
Každý aktivní řidič ví, že tuzemské silnice nejsou v právě uspokojivém stavu. Podle představitelů krajů je to dáno jednak dlouhodobým podfinancováním ze strany státu, ale také tím, že už není možné čerpat evropské dotace ve stejném rozsahu, na který byli hejtmani zvyklí v minulých letech. Nicméně místopředseda Rady AKČR Jiří Běhounek (nestraník za ČSSD) je optimistou a věří, že se přeci pro další období přeci jen podaří nějaké ecropské peníze získat. „Nejsme tak hladoví a uvědomujeme si, že všechno nám stát asi dát nemůže, ovšem na druhou stranu nejsou jen silnice první třídy a dálnice, ale jsou i silnice třetí a druhé třídy,“ připomněl Jiří Běhounek desolátní stav opomíjených silnic nižších tříd.
Stát to krajům dělá příliš napínavé
Když už se stát uvolí, že krajům na silnice nějaké ty prostředky poskytne, udělá to obvykle jen pár měsíců předtím, než by mělo dojít k samotné realizaci. Podle hejtmanky Pokorné Jermanové se kraj dozvídá o možnosti přidělení státních peněz třeba na jaře téhož roku, kdy by se mělo začít s rekonstrukcí. Krajským organizacím včetně správy silnic to prý ovšem neumožňuje jak již zmíněné rozvržení finančních prostředků, tak ale ani naplánování návaznosti jednotlivých prací a zajištění veřejných zakázek a kapacit firem.
Je potřeba změnit způsob využívání peněz z daní
V uplynulých dvou, resp. třech letech poskytl stát skrze Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) krajům na opravy silnic nižších tříd přibližně 11 miliard korun. V roce 2018 se ovšem s žádným příspěvkem SFDI pro krajské samosprávy zatím nepočítá.
„Pokud peníze od Státního fondu dopravní infrastruktury v roce 2018 kraje nedostanou (i když nám to bylo při předchozích jednáních už dříve přislíbeno), nebudeme moci silnice opravovat a jejich devastace se dál bude prohlubovat. Předpokládám, že o tomto tématu ještě budeme jednat, a doufám, že se pro to najde prostor v rámci návrhu státního rozpočtu i při vyhodnocení hospodaření SFDI ke konci letošního roku. Situace, kdy by SFDI nepřispěl v roce 2018 na opravy krajských silnic, je pro nás naprosto nepředstavitelná a nepřijatelná,“ kritizovala postup SFDI v září předsedkyně Rady AKČR Jana Vildumetzová.
Tato situace, ale zřejmě skutečně nastane. Hejtmani se proto chtějí 16. listopadu sejít se Svazem měst a obcí a jednat s nimi o novém rozvržení krajských priorit. Jednou z nich by měla být i změna rozpočtového určení daní pro kraje. Dosud totiž kraje fungují na základě podmínek nastavených už téměř před dvěma desetiletími, resp. v roce 2000. Od té doby se ale mnohé změnilo a podle hejtmanů již podmínky neodpovídají kupříkladu změnám v počtu obyvatel či dopravní situaci.