• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Kritizované vlakové spojení prodlouží cestu do Prahy

    5.3.2024
    Simona Knotková

    Kutná Hora nesouhlasí se změnou vlakové linky R41 Vrchlice na trati Praha – Kolín – Kutná Hora, kterou připravuje Středočeský kraj.

    Městskému rozpočtu sice přinese mírné finanční úspory, zhorší se ale vlakové spojení do Prahy. Cestování se prodlouží zhruba o deset minut, informovala mluvčí radnice Jana Adamová. Podle hejtmanství jde o jediné řešení. Změna souvisí s nasazením nových elektrických jednotek RegioPanter, které umožní rozšíření provozu spěšných vlaků linky R41 na celá období přepravních špiček pracovních dní, řekl Josef Holek z krajského úřadu.

    „Prioritou pro nás je kvalitní a rychlé spojení s hlavním městem. Jsme přesvědčeni, že turisticky nejvýznamnější město Středočeského kraje, do kterého zamíří milion návštěvníků ročně, si zaslouží lepší a rychlejší spojení s Prahou, než jaké je dnes navrhováno,“ uvedl starosta Lukáš Seifert (ODS).

    Podle koordinátora Veřejné hromadné dopravy Kutná Hora Radima Fedoroviče kvůli většímu rozdílu jízdní doby rychlíků R9 a nové polozastávkové linky R41 nastane situace, že linka R41 bude sice využívána například pro Novou Ves u Kolína, avšak pro spojení do Kutné Hory a Kolína bude skutečná doba jízdy příliš dlouhá.

    „Středočeský kraj si uvědomuje, že pro města Kolín a Kutná Hora dojde k dílčímu zhoršení z pohledu prodloužení cestovních dob do Prahy o přibližně šest až 10 minut. Uvedená města ale mají na rozdíl od obcí mezi Prahou a Kolínem zajištěno spojení také rychlíky, ve kterých platí i krajský integrovaný tarif PID,“ uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

    Plánovaná změna podle kraje souvisí s nasazením nových elektrických jednotek RegioPanter, které umožní rozšíření provozu spěšných vlaků linky R41 na celá období přepravních špiček pracovních dní. Na trati bude ve špičkách pracovních dnů zaveden pásmový jízdní řád, kdy budou zastávkové vlaky provozovány jen ve vnitřním aglomeračním pásmu, konkrétně mezi Prahou a Poříčany, zatímco spěšné vlaky ve vnitřním i vnějším aglomeračním pásmu. Ve vnějším pásmu mezi Poříčany, Kolínem a Kutnou Horou budou spěšné vlaky přebírat zastávkovou obsluhu.

    „Z pohledu možností Středočeského kraje se jedná o jediné řešení, které v krátkodobém i střednědobém horizontu umožní dlouho požadované zkrácení cestovních dob pro cestující ze vzdálenějších lokalit do centra Prahy a zároveň částečné uvolnění kapacity v osobních vlacích. Ty jsou totiž na příjezdu do Prahy v mnoha případech již na hraně svých možností,“ uvedl Borecký.

    Pokud by byl zachován současný model jízdních řádů s klasickými spěšnými vlaky, nebylo by podle něj v možnostech kraje zavést u těchto vlaků půlhodinový interval a musel by být nadále zachován nehospodárný provoz dvou velkokapacitních souprav CityElefant v podobě osobních vlaků jedoucích až do Kolína.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte