Legendární mediální magnát Michal Voráček je v médiích stále aktivní. Pracuje v public relations, vlastní a řídí televizi TA3 na Slovensku a je po něm velká poptávka v oblasti nových mediálních projektů. Už méně se ví, že je aktivní i v charitativní oblasti.
Zakládal jste československý a český mediální trh, vlastnil či spoluvlastnil nejdůležitější media, distribuci, tiskárny nebo reklamní firmy. Vzpomínáte?
Nevzpomínám. Ani na to nemám čas. Pracuji pořád dvanáct až čtrnáct hodin denně. Spíše mne překvapuje, že hodně vzpomínají moji kolegové a známí z tisíců zaměstnanců za více než třicet let.
Kupodivu v dobrém. Je to asi tím, že jsem byl vždy hodně sociálně orientovaný a lidem se pode mnou, alespoň jak říkají, dařilo dobře. A k tomu patří stovky a tisíce událostí a situací, bylo a je to pořád v médiích hodně rušné a zajímavé. Nedávno tady byla švýcarská televize. V zahraničí si velké mediální úspěchy připomínají více než v Čechách.
V poslední době se mluví i o Vaší charitativní činnosti.
Tak o tom moc nevím. Osobně se charitativními aktivitami v rámci mé Nadace pro obnovu a rozvoj nechlubím. Již desítky let a možná od dětství cítím potřebu pomáhat. Zvláště když se člověku daří a je úspěšný. Musí to být uvnitř člověka, jinak to neskončí dobře. Teprve za desítky let pravidelné činnosti si to možná pár lidí uvědomí a poděkují. Nikdy jsem pro charitu nepoužil jiné než vlastní finance, ani koruna nešla a nejde z veřejných zdrojů.
Jak jsem se dozvěděl, jste známý nejen v Praze, ale i třeba v Kamenici nad Lipou.
V Praze moje Nadace financovala pěší a cyklistické stezky, např. v Klánovicích postavila dvě lesní dětská hřiště a nyní podporuje Klánovický rodinný pěvecký sbor Claireton Chorale. Těch akcí ale bylo skutečně za více než třicet let opravdu hodně. Nejde však jen o mne, na druhé straně jsou lidé, kteří akce zabezpečují a vkládají do nich svůj čas a srdce. Těm především patří poděkování. Za všechny jmenuji manžele Macháčovi, kteří se starají desítky let se svým oddílem ochránců přírody s mojí finanční pomocí o pěší stezku klánovickým lesem. Ta je pokud vím už také docela známá.
Za svoje aktivity jste se stal i čestným občanem Klánovic… Ale co ta Kamenice nad Lipou?
Moje Nadace organizuje již více než sedmnáct let dvakrát ročně pravidelně zájezdy žáků základní školy v Kamenici nad Lipou do Prahy. Velmi si vážím této spolupráce, když vidím, jak jsou děti šťastné, když si mohou prohlédnout památky Prahy. Je za tím také velká práce profesorů a vedení školy z Kamenice. Uvědomil jsem si, jak moc to pro Kamenici znamená, když mne tam na ulici pozdravili dva mladí lidé s kočárkem a děkovali za výlet do Prahy před patnácti lety. Stala se z toho již tradice a zrovna se chystám do Kamenice na besedu.
Je to úplně jiný úhel pohledu než v Praze. Takové dlouhodobé projekty mne naplňují a dávají energii do mediálních dobrodružství.
Proč právě Kamenice nad Lipou? Takových škol, co by mělo o podobnou spolupráci zájem, jsou asi stovky?
V zásadě jde o rodiště mého otce a nedaleko jsem jako dítě trávil každoročně letní prázdniny, konkrétně v Bednárečku. Kamenici nad Lipou tedy již od dětství dobře znám.
Jaké jsou náklady Vaší Nadace a kdo se o vše stará?
Nemám rád nadace, které vynakládají na provoz až čtyřicet procent svých příjmů a jejich orgány či ředitel jsou nadací placeni a jezdí v drahých autech.
Týká se to zejména velkých nadací či nadačních fondů financovaných státem či z jiných veřejných prostředků. Moje Nadace nikoho neplatí a s výjimkou poštovného či poplatků třeba notáři jiné náklady nemá.
Michal Voráček je český mediální magnát, poradce a podnikatel. Je považován za zakladatele československého a českého mediálního trhu. V roce 1989 nejprve založil s Michaelem Ringierem ze Švýcarska podnikatelský týdeník Profit, který po roce přesáhl hranici 100 tisíc prodaných výtisků. Poté působil jako zakladatel a akcionář mediální společnosti Ringier ČSFR a Ringier ČR. Po třech letech ovládal Ringier polovinu českého mediálního trhu. Stejně tak byl a je aktivní na Slovensku. V roce 1993 uvedl na trh deník Blesk. Dále působil v mnoha českých a slovenských mediálních společnostech. Je považován za jednoho z mužů, kteří klíčovým způsobem ovlivnili minulý a současný mediální trh v České a Slovenské republice. Řídil řadu projektů v oblasti tiskových a elektronických médií a multimédií a také mnoho firem v oblasti reklamy, audiotextu, distribuce i polygrafie. Byl členem statutárních orgánů řady mediálních společností v ČR a v zahraničí, např. TV Nova, TV Prima, PNS (distribuce tisku), Beseda Holding, Ostravské tiskárny, Český mobil (Oskar, Vodafone), Médea, a.s. (mediální agentura), Sparta Praha Fotbal, a.s. nebo Our Media, a.s. (deník Pravda na Slovensku). Prostřednictvím Blueberg Media a.s. je nyní stoprocentním vlastníkem slovenské zpravodajské TV TA3.
sk