Vlaky se na modernizovanou trať mezi pražskými Bubny a Výstavištěm vrátí 1. srpna. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V úseku jsou téměř dokončené všechny estakády, dělníci instalují eskalátory a dokončují práce v interiérech modernizovaného nádraží v Bubnech, na nové zastávce Výstaviště pokládají dlažbu. Rekonstrukce úseku začala před více než dvěma lety. Původně měla stavba vyjít na 4,679 miliardy korun, náklady vzrostly o téměř miliardu na 5,644 miliardy korun. Stavba je součástí tratě na ruzyňské letiště.
Stavba je podle Kupky jednou z nejvýznamnějších investic do železniční dopravní infrastruktury. „Prvního srpna by se tady na tomto úseku mezi Výstavištěm Holešovice a pražskými Bubny měly rozjet vlaky,“ řekl. Správa železnic (SŽ) podle něj na letošní rok plánuje začít se stavbou také v úseku mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem.
Nádražní budova v Bubnech má rozměry 250 krát 50 metrů, nyní v ní dělníci pokládají žulovou dlažbu, instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. Ve vestibulech montují podhledy a připravují prostory pro obchody. V příštích týdnech je v plánu instalace informačních tabulí, pracovat se bude i na přístupových schodištích a chodnících.
Na bubenské nádraží navazují tři dvoukolejné mostní estakády, které jsou z většiny dokončené a stavbaři je instalují na ně koleje. Vznik estakád podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody umožnil zrušení přejezdu v Bubenské ulici. Propojila se tak Letná s Holešovicemi. Lávku na novou zastávku Výstaviště dokončí Správa železnic koncem května, dodal Svoboda. Lávka zároveň zkrátí přístup do Stromovky. Na vznikající zastávce Výstaviště dělníci také pokládají dlažbu, instalují přístřešky, zábradlí a výtahové šachty. Na trati ve směru na Kralupy budou ještě napínat troleje. Pod estakádou ve Strojnické ulici pokládají chodník a asfalt na silnici.
Modernizace trati z Prahy do Kladna je rozdělená na 11 menších staveb. V letech 2017 až 2020 SŽ zrekonstruovala Negrelliho viadukt. Pokračuje přestavba Masarykova nádraží, před dokončením je modernizace trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. V roce 2022 například začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos by Správa železnic měla začít se stavbou úseku mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem, tendr je před vyhlášením vítěze. V příštím roce SŽ vypíše tendr na stavbu úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy na letiště by se cestující mohli vlakem dostat nejspíš v roce 2030.
Zhotoviteli prací jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Stavba je financovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy a Státního fondu dopravní infrastruktury.
Zdroj: ČTK