• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Místo železniční trati vznikla za Plzní cyklostezka

    18.5.2024
    Doris Drienová

    Plzeňský kraj otevře v úterý šestikilometrovou cyklostezku z okrajové plzeňské části Bukovec do Chrástu. Vznikla za 3,5 měsíce na tělese bývalé železniční trati z Plzně do Prahy.

    Asfaltový pás se šířkou 3,5 metru vede skoro po rovině, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

    „Otevíráme ji na turistickou sezonu 21. května v 15:30 a zveme také veřejnost na kolech, in-line bruslaře, skateboardisty i maminky s kočárky. Stezka je vhodná i pro méně zdatné cyklisty a pro rodiny s dětmi,“ řekl hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Už druhý týden ji testují cyklisté a bruslaři, o víkendu jich byly stovky. Na trase se jen dodělávají odpočívky s lavičkami a stoly a zábradlí na mostech.

    Projekční cena byla přes 50 milionů Kč, kraj ji ale díky konkurenci dodavatelů snížil. „Včetně dozorů a projektů je za 36 milionů korun. A navíc na ni dostáváme 70 procent z evropského programu IROP a 15 procent ze státního rozpočtu,“ řekl Čížek.

    Z Chrástu je možné pokračovat po dalších cyklostezkách. „Když vše vyjde, tak by se dalo letos dojet na kole mimo silnici z Plzně až do Radnic na Rokycansku (20 km). Upravujeme další úseky místních komunikací a stezek,“ řekl Čížek. Ve směru Radnice vede mezinárodní cyklostezka CT 3 a kraj koncipuje oblast jako středisko cyklistiky pro region i celou ČR. „Obce jsou tam propojené cyklostezkami, jsou tam pumptracky dotované krajem, v obecních lesích cyklotraily,“ dodal.

    Z Bukovce do Chrástu jezdily vlaky do roku 2018. Po postavení ejpovického tunelu Správa železnic (SŽ) demontovala koleje a pražce na 12 metrů širokém tělese trati. Kraj podle Čížka získal od SŽ pozemky a těleso po třech letech jednání. „O bezúplatném převodu kvůli jeho složitosti a výši finančních nároků musela rozhodnout vláda,“ řekl.

    Podle starosty Chrástu Ladislava Bohuslava (Společně pro Chrást) je cyklostezka pro obec významná. „Lidé se budou dopravovat do Plzně za prací, kulturou, nákupy, sportem příjemným lesem. Procházku nebo projížďku na kole s odpočinkem budou využívat také nejbližší obce Dýšina, Kyšice, Smědčice, Bušovice, Dolany a Druztová,“ řekl.

    Na krajskou cyklostezku navážou další dva kilometry, které vybuduje Plzeň, s šířkou 6,5 metru. Půjde o úsek od portálu železničního Ejpovického tunelu do Bukovce až na hranici katastru města. „Dodavatel bude znám 21. května tak, aby výstavba plynule pokračovala,“ řekl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN). Město má na stavbu na náspu v rozpočtu 35 milionů. „Rozhodli jsme se využít dvojkolejný úsek v plné šíři, aby nástup od města posloužil i pěším a in-line bruslařům,“ uvedl.

    U nástupního místa u Ejpovického tunelu vybuduje Plzeň 4 místo s vyhlídkou na Psovské údolí podél Berounky se skalami, které využívají lezci. Podle starosty obvodu Tomáše Soukupa (ANO) je hotová studie, která už byla představena veřejnosti. Bude tam vyhlídková věž, centrum pro cyklisty, pumptrack, občerstvení, loučka a parkoviště, řekl. Podle Tolara na to město vyčlení peníze v rozpočtu na rok 2025.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte