Talentovaný vývojář významně ovlivnil vývoj vozů Škoda Favorit, Škoda Rapid a Škoda 1000 MB a tak i celou historii Škoda Auto.
Slavnostní přijetí proběhlo v obřadní síni mladoboleslavské radnice. ještě před tím bylo pro jubilanta připraveno překvapení, kdy jej přímo v bydlišti vyzvedl historický vůz Škoda Popular, který byl zkonstruován v roce 1934, tedy ve stejném roce, kdy se Petr Hrdlička narodil. Následovala slavnostní jízda ulicemi Mladé Boleslavi, která skončila před radnicí. Kromě primátora Jiřího Boušky veřejně pogratulovali také člen představenstva Škoda Auto Johannes Neft a předseda odborů KOVO MB Jaroslav Povšík.
Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.
Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.
V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.
Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990. Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987.
Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991. Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.
S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se otec Petra Hrdličky Karel (1888 – 1979) stal náměstkem závodního ředitele a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit nebo Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.
V rodinné tradici pokračuje syn Petra Hrdličky Martin (*1969), který spojil svou profesní dráhu s mladoboleslavskou značkou Škoda v lednu 1993. Také on se řadí k rozeným technikům s globálním přesahem, nyní působí jako vedoucí vývoje podvozku a agregátu.
Zdroj: Pavel Šubrt, SM Mladá Boleslav