Před rokem zahájil pražský dopravní podnik (DPP) v areálu střešovické vozovny stavbu nové haly pro silniční vozidla Muzea MHD. Ve dvoupatrové budově budou vystaveny především vozy, které nesmějí být podle požárních předpisů ve staré dřevěné hale. Autobusy a další exponáty jsou nyní v garážích v Řepích, na Klíčově nebo v Hostivaři v depozitáři. Podnik obnovuje také bránu a koleje na nádvoří vozovny. Stavba má být hotová letos a vyžádá si přes 122 milionů korun.
„Věřím, že nejcennější exponát bude autobus Škoda 506 N z roku 1929, který se nyní opravuje ve Zlíně. Pak by tu měla být kompletně autobusová pražská doprava od jejího zahájení v roce 1929 až dodnes,“ řekl při slavnostním zahájení stavby loni v únoru vedoucí muzea Petr Malík. Vedle haly bude také depozitář, který vznikne rekolaudací nynější budovy.
Muzeum, které funguje od roku 1993, ročně navštíví okolo 30 tisíc lidí. Otevřené je o víken-dech a svátcích nebo při mimořádných příležitostech. V někdejší vozovně ve Střešovicích jsou k vidění tramvajové vozy od počátku provozu po ty z 80. let minulého století i další historická vozidla pražské MHD. Jsou zde také dobové fotografie, jízdenky, plánky, výkresy nebo modely. Muzeum vystavuje i dlouhodobě zapůjčené exponáty z Národního technického muzea.
Zajímavým exponátem je i samotná hala muzea. Pro zřízení expozice si pražský dopravní podnik, který dodnes muzeum provozuje, vybral vozovnu postavenou v roce 1909. Stavba je typickou ukázkou účelových staveb, které v éře budování hromadné dopravy budovaly Elektrické podniky hlavního města Prahy.
V pořadí šestá pražská vozovna sloužila původnímu účelu – tedy deponování a údržbě tramvajových vozidel – do roku 1992. Již v předchozím roce byla tato jedinečně zachovalá stavba prohlášena kulturní památkou. V červenci 1998 se stal kulturní památkou i soubor historických vozidel městské hromadné dopravy a 34 dalších sbírkových předmětů v muzeu.
Zdroj: ČTK