Na pětikilometrový okruh Telčí na Jihlavsku se dnes vydaly desítky historických aut a motorek. Závod nazvaný Mezi dvěma branami má historii sahající k roku 1932. Několik jeho ročníků se konalo i po druhé světové válce, znovu se ho však podařilo obnovit až před sedmi lety. Akci pořádá stejnojmenný spolek, jehož předsedou je Petr Podsedník. Víc než o rychlosti je podle něho jízda o ukázce starých strojů.
„Nejstarší vozidlo je tady Panhard & Levassor od pana Jaroslava Pokorného z Dačic. A to je rok výroby 1911. Je to nádherné auto provedené v podstatě částečné ve dřevě, opravdu taková ta klasika, kdy se ještě autíčka dělala z jasanu, nebo prostě z nějakého pružného dřeva. A je pojízdné, což je fantastické,“ řekl Podsedník.
Startovní číslo dostalo 46 aut a šest motorek, vyjížděly na trať postupně po 10:30. Okruh zvládly urazit přibližně za osm minut. Větší účast by podle Podsedníka ani nebyla z kapacitních důvodů ulic možná. „Když jsme dělali větší počet aut, už se nám stávalo, že se nám při vjezdu na náměstí cpala na sebe. Ještě nebyli někteří odstartovaní a už nám jezdila další auta z prvního okruhu. Do 50 aut je to tady optimální,“ řekl Podsedník.
Majitelé aut přijížděli do Telče už v pátek. Některá auta cestu zvládla po vlastních kolech, jiná se vezla na vlecích. Díky vleku se do Telče dostal i vůz Popular roadster z roku 1936. „Víme dokonce, kdo si ho prvně koupil, byl to nějaký pan doktor Meloun z Pardubic. Sice jsem se snažil sehnat nějaké jeho příbuzenstvo, ale pravděpodobně už žádné neexistuje. Dneska jsme majitelé my,“ řekl Václav Mydlil z Dobrovice u Mladé Boleslavi. Veteránů – aut i motorek – má několik. Do Telče ale jezdí pravidelně se stejným autem, které bylo dřív schopné zdolat i Sněžku. Auto jede rychlostí až 80 kilometrů v hodině. „My s ním ale jezdíme tak 60, 70 kilometrů v hodině, protože to nemá samozřejmě žádné bezpečnostní prvky, nemá to pásy, jezdit rychle by bylo docela riskantní,“ řekl Mydlil.
Loni se závod neuskutečnil, zájem závodníků byl kvůli covidu-19 menší a organizátoři nechtěli blokovat ubytovací kapacity, které by se nakonec nemuseli zaplnit.
Závod Mezi dvěma branami začínal ve 30. letech 20. století zřejmě jako závod motocyklů. Později ho absolvovaly i motokáry a auta.
zdroj: čkt