„Na letošní rekordní počet vánočních zásilek jsme připraveni,“ říká v rozhovoru generální ředitel České pošty Roman Knap

30.11.2021
Jan Kulich

Blíží se Vánoce, kritická doba pro distribuci balíků i dopisů. Jak je Česká pošta připravena?

Pro prodejce květin je vrcholem roku svatý Valentýn, pro cukrárny konec školního roku a pro Českou poštu jsou to Vánoce. A proto na největší nápor musí být připravena. Když v roce 2017 nastal kolaps, nejvyšší počet balíků za jeden den byl 350 tisíc. Od doby co jsem nastoupil se kolegové z logistiky soustředí na zlepšování a přenastavování procesu a opravdu zvládají výrazně větší objemy a v lepší kvalitě, než ve zmíněném roce 2017. Loni, kdy lidé kromě tradičních vánočních dárků objednávali kvůli uzavřeným obchodům i zboží běžné potřeby, jsme posunuli rekord na jeden a půl milionu balíků v síti za jeden jediný den. Loni jsme přepravili 52 milionů zásilek, letos očekáváme číslo 55 milionů balíků, které projdou přepravou České pošty. Nabíráme brigádníky, vnitřní změnou prochází logistika a na Vánoce jsme připraveni.

Jak jste na tom personálně, bude mít pošta dostatek pracovníků na zvládnutí vánoční vlny?
Pracovníků budeme mít dostatek, ať už kmenových, nebo najatých jen pro potřebu předvánočního provozu. Nebylo by efektivní držet takové množství lidí po celý rok, když největší nápor trvá pár měsíců. A to nejen před koncem roku, ale i po Vánocích, kdy lidé vrací dárky, uplatňují dárkové poukazy, nebo využívají výprodejů. Zaměstnanci jsou velice důležitou součástí vánočního provozu, pak jsou tady vnitřní procesy, které se snažíme maximálně zefektivnit, aby nás v provozu ani při extrémně vysokém počtu balíků nic nepřekvapilo.

Nedávno jste otevřeli zrekonstruovanou pobočku v obchodním centru Řepy v Praze. Je to koncept, na který chcete sázet, tedy pobočky v nákupních střediscích?
Jednak pobočky v nákupních centrech, protože je zde značná koncentrace lidí, kteří si jdou vyřídit více věcí na jedno místo. Proč by součástí toho neměla být pošta? A jednak chceme jít cestou vzdušného konceptu, otevřeného, kde se naši zákazníci budou cítit dobře. Kde rozložení jednotlivých přepážek se svojí specializací bude dávat smysl. Šli bychom ještě dál, ale kvůli covidu jsme naše plány museli upravit. Chtěli jsme přepážky bez bariér, bez plastů a skel, ale dnes slouží i jako ochranný prostředek, takže ne všude můžeme být opravdu „open“, jak jsme si před dvěma lety představovali.

Jak rozsáhlou pobočkovou síť by Česká pošta v ideálním stavu chtěla mít?
Správná otázka, ale ne na mě. Česká pošta má jednu z nejhustších pobočkových sítí v Evropě. Pokud se podíváte na území bývalého Rakouska-Uherska, tak zjistíte, že ve všech dnešních státech je poměr počtu obyvatel a pošt podobný. Je to nějaké historické dědictví. Když bychom vyšli z evropské legislativy, stačilo by nám přibližně 2000 poboček. Nařízení vlády ale říká, že musíme provozovat 3200 pošt. Takže otázka ohledně změny v pobočkové síti je spíše na politiky.

Máte víc než pět tisíc Balíkoven, a od listopadu přes ně jde balíky nejen přijímat, ale i odesílat. Jak služba funguje?
Tak, jak chtěli naši zákazníci. A my jsme jim vyšli vstříc. Balíkovna je unikátní nejen svým rozsahem, ale i cenou. Za 65 korun si můžete poslat balík z jakékoli na kteroukoli Balíkovnu. Čísla také hovoří ve prospěch celkové konceptu specializovaných míst na výdej balíků. Za loňský rok jsme vydali přes tři miliony balíků, za letošek je to zatím 4,3 milionu. A to jsou Vánoce teprve před námi.

Jakou máte s Balíkovnami ambici, jak velkou chcete mít síť?
Čistě teoreticky může být nekonečně velká. Nemáme žádné číslo, že bychom si řekli, potřebujeme tolik a tolik Balíkoven a víc jich není potřeba. Pokud o ně budou mít lidé zájem a ekonomicky to bude přínosné, není důvod v expanzi nepokračovat.

Česká pošta uvedla na podzim emisi nových známek s tematikou uměleckých děl. Jaká díla mohou zájemci na známkách najít, kolik známky stojí a kde si je mohou lidé pořídit?
Nejsou to nej umělecká díla, ale i známkový list s českými tenisty, je to první voňavá vánoční známka, vzdali jsme hold pokořiteli tuberkulózy Karlu Stýblovi. Každá známka má jinou hodnotu, vánoční 19 korun, Karel Stýblo a TBC 26 korun. Koupíte je na poštách nebo přes náš e-shop.

Česká pošta řešila i v letošním roce efektivitu. Musela propouštět či prodávat některé budovy. Jak je na tom nyní Česká pošta po ekonomické stránce?
Prodáváme zbytný majetek, tedy ten, který historicky vlastníme a pro který už dnes nemáme využití. Z těch posledních prodejů můžu zmínit funkcionalistickou budovu na brněnském hlavním nádraží, aktuálně nabízíme objekt bývalé mezinárodní pošty na Praze 5, nebo budovu v pražské Preslově ulici. Věřím, že si pro ně využití noví majitele najdou, ale pro nás už podstatné opravdu nejsou. A prodej zbytného majetku je jedním z významných zdrojů našich příjmů a v budoucnu v něm budeme pokračovat. Další peníze očekáváme ve formě platby od státu ve výši šesti miliard korun za poskytování univerzální služby, na které máme nárok a které nám stát za období od roku 2018 dluží.

Pane řediteli, jste ve funkci generálního ředitele tři a půl roku. Jak byste své působení zhodnotil?
Sám sebe hodnotit nebudu, to by měli dělat jiní. Jsem komerční manažer, přišel jsem z korporátní sféry a se svým nejbližším týmem se Poštu snažím vést jako korporaci. Což s příponou s.p. jde občas těžko, protože máme zákonné povinnosti, které naše konkurentovny nemají a občas z toho těží.

Je nějaká věc, kterou byste označil jako neúspěch a řešil byste ji jinak?
Chyby dělá člověk neustále. Právě proto, že je jen člověkem. Plno věcí byste s odstupem a novými zkušenostmi řešili jinak, ale pokud bych se vrtal jen v minulosti, neměl bych čas na přítomnost a budoucnost. Vzhledem k tomu, že jsem pořád ve funkci, tak jsem žádnou katastrofu asi nezpůsobil.

Jaké novinky připravujete v nejbližší době pro vaše klienty?
Je toho dost. Pokračujeme v konceptu Balíkoven, rozšiřujeme mobilní poštu, chystáme rekonstrukce poboček. Je toho opravdu hodně. Pokračujeme ve vnitřních změnách ve firmě, které se týkají rozdělení na jednotlivé účetní okruhy. To sice má až sekundární dopad na klienty, ale výsledky těchto změn jim zlepší kvalitu služeb.


Témata:

Nepřehlédněte