Na pražské lince 103 jezdí novější autobusy. Může za to změna dopravce

11.1.2021
Ondřej Matěj Hrubeš

Změnu poznali cestující hned první den. Na linku ČSAD Střední Čechy vypravily pětici nových autobusů Iveco Urbanway 12M CNG, které doplňuje Iveco Crossway LE LINE 12M NP. Urbanwaye byly vyrobeny v letech 2018 a 2020. Patří k nejnovějším autobusům, které jezdí v systému Pražské integrované dopravy.

Novinkou středočeského dopravce je také držení aktivní zálohy náhradního autobusu v nedalekém obratišti Letňany pro případ jakékoliv mimořádné situace.

V letních měsících cestující ocení klimatizaci ve vozech, samozřejmostí je nízkopodlažnost autobusů. Nevýhodou v pražskou provozu je provedení autobusu v dvoudvéřovém provedení. Bylo by vhodné, aby Standardy vozidel PID požadovaly v případě dvanáctimetrových vozů minimálně trojici dveří. Na lince 103 pravděpodobně budou dvoje dveře stačit, ale rozmáhá se nešvar mezi dopravci občas vypravit dvoudvéřový autobus i na městské linky, kam se toto provedení vozu vůbec nehodí.

Autobusy na šestce jedou jinak. Pohlídejte si, které linky změnily trasu

Nezodpovězeno zůstává, kolik se ročně ušetří korun změnou dopravce na lince 103. Podle některých by mohlo jít ročně o úsporu v řádu milionů korun.

Jestliže ČSAD Střední Čechy vydrží držet kvalitu vypravovaných autobusů na lince 103 i v dalších týdnech a jejich provoz bude levnější než v dobách, kdy linku provozoval pražský dopravní podnik, stojí za úvahu přemýšlet o soutěžení dalších městský linek, které drží DPP.

V současné době se totiž v Praze hledají úspory a dlouhodobě se omezuje provoz MHD. Ale pokud lze dosáhnout úspory při udržení stejné frekvence spojů změnou dopravce, stojí za zvážení se touto cestou pomalu vydávat.

ROPID proto obdržel dotaz, jaká je očekávaná roční úspora na lince 103 po změně dopravce a zda se chystá soutěžit městské linky, které provozuje bez soutěže DPP za účelem úspory finančních prostředků.



Nepřehlédněte