• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Nebaví vás chodit po Plzni? Půjčte si elektrokolo

    Plzeň chce v polovině roku začít půjčovat elektrokola. Službu zajistí městská firma Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Město, které nadvakrát neuspělo v soutěži na externího provozovatele, tak v letech 2025 až 2028 vydá celkem 20 milionů Kč. Dalších pět milionů korun dá kraj, který tak podpoří využití kol lidmi jezdícími do Plzně za prací, jichž je zhruba 40.000 denně. Výdaje na sdílená kola ve čtvrtek schválilo 39 ze 42 zastupitelů.

    Primátor Roman Zarzycký (ANO) uvedl, že ho PMDP ve středu ujistily, že nebudou mít žádné další požadavky na rozpočet. „Zastupitelstvo bude ještě schvalovat smlouvu s PMDP o zajišťování služby, kde budou všechny detaily,“ řekl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN).

    Ve městě by mělo být k dispozici nejméně 300 kol, které budou dostupné ve čtyřech největších obvodech a na všech konečných stanicích MHD, což se týká kromě Radčic devíti obvodů. „Po úvaze s dopravními podniky chceme výhradně elektrokola, aby služba byla skutečně využívaná, i vzhledem k morfologii města,“ řekl Tolar. Podle něj se Plzeň inspirovala zaběhnutou praxí v Berouně a Kladně.

    Systém bude tzv. staniční a kola nebude možné odstavovat na libovolných místech. „Počítáme s virtuálními stanicemi (asi 60), kde bude možné kolo odložit,“ řekl. Kola, která se budou půjčovat jen lidem nad 15 let, se budou odemykat virtuální Plzeňskou kartou, již budou mít lidé staženou v mobilním telefonu. „Systém chceme spustit v polovině roku,“ dodal Tolar.

    Virtuální stanice budou označené bílou čárou na asfaltu. Dobíjet je bude dopravní podnik na své centrále a jeho dispečeři budou vyjíždět na stanoviště a vyměňovat baterie, řekl Tolar. Lidé s minimálně měsíčním předplatným na MHD budou mít nárok na dvě výpůjčky denně zdarma. Ostatní budou platit od první minuty korunu za minutu, uvedl.

    David Šlouf z opoziční ODS vidí problém hlavně v nedostatečné infrastruktuře cyklistických linií ve městě. „Už dneska je problém projet centrum na běžném kole. Těmi 300 koly, jimiž budou lidé pendlovat, se doprava zahustí,“ řekl. Tolar uvedl, že dnešní cyklostezky zvládnou dalších 300 kol a tisíce lidí, kteří je budou denně využívat. Strategie cyklodopravy, kterou vypracovala externí firma, doporučuje městu na jeho velikost 700 sdílených kol, což by už podle Tolara předpokládalo více stezek.

    Podle opozičního zastupitele Michala Vozobule (TOP 09) by měl být zachován nějaký podíl standardních kol, jejichž provoz je mnohem levnější. „Celý záměr postavený jen na elektrokolech mi přijde strašně drahý a strašně nebezpečný. Jsou schopné jet 30 kilometrů za hodinu, což je velká rychlost pro člověka, který na něm není zvyklý jezdit. Úrazy z elektrokol jsou strašidelné,“ řekl zastupitel Petr Suchý (TOP 09). Podle Tolara není elektrické kolo v městském prostředí nebezpečnější než mechanické, elektrokoloběžky ale Plzeň odmítá.

    Suma 25 milionů Kč je podle Tolara vyčleněná na nákupy kol, provoz a servis po dobu tří let. „Požadavek je minimálně 300 elektrokol denně v terénu po dobu devíti měsíců v roce. Zbytek je podnikatelské riziko PMDP. A my určujeme tarif korunu za minutu,“ dodal.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte