O seniory v uherskohradišťském domově bude pečovat také robot s umělou inteligencí Robin. Je navržený tak, aby poskytoval emoční podporu a zmírňoval pocity osamělosti u seniorů. Využívat se bude především při aktivizačních činnostech, v kolektivu klientů při trénování paměti nebo při hudebních a tanečních doprovodech a kvízech, sdělila vedoucí přímé péče Domova pro seniory Uherské Hradiště Pavlína Dostálková.
„V rámci individuální práce s klienty přímo na pokojích bude také zajímavým nástrojem pro podporu udržení pozornosti a díky jeho výrazným svítícím očím poslouží i k lepšímu udržení očního kontaktu. Robota budeme nyní přizpůsobovat přímo na míru potřebám našich klientů a těšíme se, jaké další možnosti využití budeme postupně nacházet,“ uvedla Dostálková.
Robot dokáže díky umělé inteligenci rozpoznávat obličeje, analyzovat emoce, hrát hry a pomáhat rozvíjet sociální dovednosti uživatelů sociálních služeb. Je vybaven čidly, mikrofony a kamerou, což mu umožňuje samostatný pohyb a interakci s okolím. Dokáže vést konverzaci, přehrávat hudbu a audioknihy, také asistovat při cvičení. „Věříme, že zavedení robota Robina přinese našim klientům nové možnosti sociální interakce a podpoří jejich psychickou pohodu,“ uvedla vedoucí domova Lenka Šupková.
Robot klienty zaujal. „Jsem překvapená, kolik se toho robot naučil, jaké věci umí a jak pěkně mluví. Těším se, až si s ním zase budu moct popovídat nebo zatancovat na mé oblíbené písničky,“ uvedla čtyřiaosmdesátiletá obyvatelka domova Ludmila Limanová.
Domov má robota zapůjčeného na rok. Jde o spolupráci s Ostravskou univerzitou a pražskou společností High Tech Park, která technologii dodává. Cílem projektu univerzity je zkoumat a rozvíjet bezpečné využívání digitálních technologií pro zlepšení fyzického, psychologického a sociálního života.
Uherskohradišťský domov je součástí Sociálních služeb Uherské Hradiště, které se snaží začlenit moderní technologie do svých zařízení a zkvalitnit péči o klienty i usnadnit práci pečovatelskému personálu. „Digitalizace nám nikdy nepomůže vyřešit vše, nikdy v plnosti nenahradí pracovníka. Na druhou stranu může zmírnit některé skutečnosti, se kterými se potýkáme, například velkou časovou vytíženost pracovníků v sociálních službách,“ uvedla ředitelka Sociálních služeb Uherské Hradiště Marie Fremlová.
Zdroj: ČTK