Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu posledního úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a polskou hranicí. Jde o největší dálniční projekt v historii ŘSD s rozpočtem 11,7 miliardy korun bez DPH. Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku bude zahrnovat 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky.
Zahájení stavby se oproti původnímu plánu zpozdilo o deset měsíců kvůli sporům o výběr dodavatele. Dokončení se tak posunulo na duben 2028. Klíčovým momentem bylo nedávné rozhodnutí antimonopolního úřadu, které potvrdilo vyloučení polské firmy Budimex z tendru a výběr sdružení vedeného společností MI Roads.
Prioritou je výstavba tříkilometrového úseku u hranic, který se napojí na polskou rychlostní silnici S3. První vozidla by zde měla projet už na jaře 2026, což výrazně uleví dopravě v příhraničních obcích. Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil význam D11 pro spojení Prahy s východem Čech a zkrácení cesty k Baltskému moři.
Bývalý starosta Trutnova Ivan Adamec považuje dokončení D11 za klíčové pro rozvoj celého regionu. Očekává, že napojení na evropskou dálniční síť přiláká nové investory a podpoří místní podnikatelské prostředí.
Stavba bude technicky náročná kvůli horskému terénu a nepříznivým klimatickým podmínkám. Zahrnuje mimo jiné výstavbu dvou tunelů o délce 492 a 550 metrů. Zdeněk Ludvík z MI Roads upozornil na rozsah zemních prací, při kterých bude nutné přemístit čtyři miliony metrů krychlových zeminy.
ŘSD současně připravuje i navazující úsek D11 z Jaroměře do Trutnova. Nedávno získalo stavební povolení a plánuje zahájit výstavbu v roce 2025 s cílem dokončení v roce 2028. Tím by byla po 50 letech od zahájení výstavby konečně dokončena celá trasa D11 z Prahy až k polským hranicím v celkové délce 154 kilometrů.
Zdroj: ČTK