Oprava průtahu Protivína snížila hlučnost a zkvalitnila dopravu

5.9.2022
Jiří Bydžovský

Dokončení rekonstrukce průtahu města Protivín zkvalitnilo dopravu při jeho průjezdu. Nižší je i hlučnost. Jednalo se o jednu  z nejvýznamnějších a nejrozsáhlejších dopravních staveb v celé historii Protivína na Písecku. Práce trvaly přes dva a půl roku a přišly na 90 milionů korun.

O investiční náklady na rekonstrukci se dělilo město s Jihočeským krajem a to přibližně půl na půl. Modernizací prošlo kompletně všechno. Vodovod, kanalizace, elektrické vedení, parkoviště, chodníky, zeleň, veřejné osvětlení a samozřejmě vozovka. „Město hradilo veškeré inženýrské sítě, chodníky, parkovací stání a podobně. Z městského rozpočtu šlo na tuto akci cirka 45 miliónů korun. Dalších 45 miliónů korun uhradil Jihočeský kraj jako vlastník této komunikace,“ uvedl starosta Protivína Jaromír Hlaváč /ODS/.

Rekonstrukci průtahu města lze podle starosty směle označit za jednu z největších dopravních investičních akcí Protivína v celé jeho historii. „Průtah je klíčovou komunikací města, kterou denně využíváme všichni. Jeho starý, kamennými kostkami dlážděný povrch, už byl v naprosto dezolátním stavu a provoz na něm nejen velmi hlučný, ale i dost nebezpečný. Celkovou rekonstrukcí průtahu tak byl vyřešen největší a nejpalčivější dopravní problém Protivína,“ poznamenal Hlaváč.

Žulové kostky, které nyní nahradil rovný povrch z obalované živičné směsi, ovšem z města nezmizely. Část jich byla použita na silniční lemy a na vydláždění šestatřiceti nových parkovacích stání. Další posloužily při rekonstrukci areálu památkově chráněného protivínského hřbitova a bezbariérového přístupu do základní školy.

Město plánovalo přestavbu průtahu, který protíná město v podstatě souběžně s páteřní silnicí I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary, obcházející Protivín, více než dvacet let. Její zahájení zdržela především ekonomická náročnost. Svou roli ale sehrálo i složité plánování vzhledem k nutné koordinaci všech činností mezi městem, Správou a údržbou silnic Jihočeského kraje , dodavateli stavebních prací, energetiky, vodohospodáři a dalšími organizacemi. Vlastní kapitolou pak byla dopravní omezení ve městě v průběhu oprav.

„Zhruba uprostřed více než kilometrového obchvatu je mimo jiné pivovar. Na nás bylo, abychom zajistili jeho fungování i v době stavby. Hledání různých náhradních a objízdných tras bylo dost náročné. Ale zvládli jsme to. I když místní obyvatelé se museli na čas obrnit značnou trpělivostí. Nicméně touto akcí máme, až na kus Studniční ulice, po dopravní stránce zcela nový a na pár dalších desetiletí vyřešený celý sever města,“ dodal Hlaváč.

Zdroj:vz



Nepřehlédněte