• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Parkování v Praze se musí řešit i mimo centrum, vznik nových míst podle Béma mohl podpořit fond

    4.12.2023
    Jan Štoll

    Není kde zaparkovat. Do těžko řešitelného problému metropole se pustil opoziční lídr Ondřej Prokop (ANO). Na debatu k řešení problémů přišel i exprimátor Pavel Bém a dva exministři dopravy. Bém desetiletí vývoje pražské dopravy kritizoval. Navrhl, že by mohl vzniknou fond, který by přispěl na stavbu parkovacích míst. Podle Prokopa se musí řešit parkování i mimo centrum.

    Možná řešení diskutovali na setkání svolaném předsedou pražského hnutí ANO Ondřejem Prokopem krom politiků, také odborníci na dopravní problematiku a zástupci asociací. „Jsem zklamán z vývoje dopravy v Praze. Nevidím cílenou vizi, žádnou strategii ani manažerské snahy, jak dopravu v Praze řešit,“ řekl exprimátor Pavel Bém. Vozy kontrolující parkování přirovnal k lapačům obtížného hmyzu. „Pokutují řidiče, kteří parkují na špatném místě, ač tam pracují, bydlí nebo jedou za pacientem, jako já,“ dodal Bém. Podle něj se původní smysl zavedení zón jako ochrany pár tisíc obyvatel centra, vymkl kontrole. „Nakonec se z toho stala móda, rezidenční zóny dnes zavádíme na periferii, což nepovažuji za správné řešení. Správné je stavět parkovací domy a místa, nové domy pak s garážovým stáním,“ dodal s tím, že je třeba motivovat Středočechy k parkování mimo centrum. „Praha nevyniká v moderní mobilitě a parkování. Podle statistik dojíždí do Prahy 50 procent lidí individuálně autem. Ale to dělají, protože ze Středočeského kraje nemají dostatečnou variantu jet veřejnou dopravou,“ uvedl exministr dopravy Vladimír Kremlík.

    Fond na parkování

    Hlavní město by podle Béma ve spolupráci s ministerstvem dopravy mělo zřídit fond, ze kterého by zvláště okrajové městské části mohly financovat například další parkovací domy a místa na svém území. Ideální částkou by mělo být minimálně 10 miliard korun, aby byl výsledek viditelný alespoň v horizontu 5 let. „Pořád se řeší centrum, ale nikdo se poslední roky nezabývá deficitem parkovacích míst na sídlištích, kde nikdo s dnešní mobilitou nepočítal,“ uvedl Prokop. Jen na Jižním městě podle něj chybí v noci šest tisíc parkovacích míst. „Chybí fyzicky, auta stojí tak, jak by neměli. Městská policie raději dělá, že to nevidí. V některých ulicích řidiči auta parkují na neutrál, aby se s nimi dalo hýbat, protože stojí v několika řadách,“ popsal.

    Podle exministra dopravy Jaromíra Schlinga by se parkování mělo zdražit. „Parkovací zóny většinu lidí vedly k pochopení, že parkování ve veřejném prostoru není zdarma. Teď je na politicích, aby lidem vysvětlili, že ta cena bude muset jít nahoru a to dost výrazně,“ uvedl Schling. Podle Prokopa by ale případnému zdražení zón zvláště v této nelehké době měla předcházet dlouhá diskuze a lidé by se v takovém případě měli dočkat viditelného zlepšení, které bude odpovídat zvýšení poplatku.

    Bez aut to nepůjde

    Bém také připomněl, že masivní prosazování kol a koloběžek citelně zasáhlo do systému dopravy v podobě cyklopruhů. I Prokop má na využití dopravy Pražany střízlivý pohled, ani v budoucnu jim podle něj nebude možné vnutit, aby místo auta využívali MHD. Ta by to totiž nezvládla. „Protože páteřní linky tramvají a ve špičce i metra C jsou na hraně kapacity. Navíc DPP se dlouhodobě potýká s podstavem řidičů a trend je v letech spíše zhoršující. Tedy cílem Prahy musí být udržet současné rozložení,“ uvedl Prokop. To by mělo být přibližně 37 procent v MHD, 25 procent automobily a 36 procent ostatní. „S cílem postupně posilovat a lákat více lidí do MHD a hlavně do alternativních dopravních technik jako je kolo a pěší chůze – což je i zdravé, cílem musí být aby auta procentně nerostly, ale je iluzorní, že je budeme nějak zásadně snižovat,“ dodal.

    Zástupci autoprůmyslu pak apelovali na to, že město by nemělo polevovat v podpoře elektromobility. „Když vezmu země na východ od nás, například Rumunsko díky státní politice je na tom trojnásobně lépe s elektromobilitou a má o 3 roky mladší vozový park než my. Je to příklad toho, jaký dopad může mít opatření v Praze, které by nezvážilo, jak elektromobilita bude podpořena. Pro nás by to mohlo znamenat až 50% snížení prodejů,“ vysvětlil Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.

    Neřešené parkování

    „Jsem velmi rád, že jsme téma parkování v Praze začali více diskutovat a společně napříč spektrem hledat řešení. Myslím, že na tak široké platformě vznikají zajímavé nápady, které stojí za další rozpracování a já jsem připraven je postupně předkládat současné pražské koalici a nutit ji tak ke řešení současně neúnosné situace,“ dodal Prokop. Průzkumy opakovaně ukázaly, že Pražané považují parkování za jeden z hlavních problémů života v hlavním městě. Přestože všechny politické strany v nynějším pražském zastupitelstvu měly v programu jeho řešení, to je stále v nedohlednu.

    Zdroj: VZ



    Nepřehlédněte