Plzeňský kraj zadá studii dopadů zóny na letišti Líně, kde má být gigafactory

20.11.2022
Doris Drienová

Plzeňský kraj zadá veřejnou zakázkou studii dopadů vzniku strategické průmyslové zóny na letišti v Líních u Plzně, kde zvažuje automobilka Volkswagen (VW) továrnu na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory. Zadání bude v pondělí schvalovat rada kraje. Zónu, kde zatím funguje záložní armádní letiště se silným neveřejným provozem, nakonec kraj nebude spravovat ani koordinovat. Stát si vyhodnotil, že je pro něj efektivnější, aby to dělala jeho firma Diamo, řekl plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

Vláda považuje investici VW až za 120 miliard Kč za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu, jenž tvoří desetinu HDP a čtvrtinu exportu, na elektromobilitu. Na 200 hektarech by od roku 2027 našlo práci až 4000 lidí. Obce z regionu se projektu obávají.

„Pokud by měl plochu dostat do správy Plzeňský kraj, tak to bude trvat několik měsíců. Armáda by musela říct, že letiště nechce, převzal by ho Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který by to musel vyhlásit, muselo by to viset na úřední desce, takže třeba devět deset měsíců by to trvalo,“ uvedl hejtman. Podle něj navíc kraj řekl, že by celou zhruba 400 hektarovou plochu letiště nepřevzal do správy do doby, než budou hotové studie dopadů a právní analýzy veřejné podpory. Tedy dotací pro zónu, jejíž přípravu chce stát různými programy podpořit devíti miliardami Kč.

„Stát se rozhodl, že je pro něj efektivnější, že riziko vezme na sebe a dá to státní firmě Diamo. Protože třeba, kdyby z právní analýzy vyšlo, že tam veřejná podpora nemůže být, tak by tu ztrátu, třeba dvě tři miliardy, musel platit Plzeňský kraj. A to já na kraj nevezmu,“ řekl Špoták.

Stát podle něj do rizika jít může, protože to vnímá jako strategickou investici, a proto chce letiště převést na státní společnost. Právníci musí posoudit, zda může stát dát peníze do vybudování průmyslové zóny, která je pro soukromého investora. „Ano, přinese nám to nějaký průmysl, HDP, zaměstnanost a další, ale také zisk investorovi. Takže ta hranice je i v rámci evropského práva tenká,“ dodal hejtman.

Rada Plzeňského kraje vyhlásí v pondělí 21. listopadu veřejnou zakázku na studii dopadů zóny na region. Výběr zpracovatele by se mohl povést do konce ledna a studie by mohla být hotová v polovině příštího roku, musí se projednat s obcemi.

„Nejde o to, co potřebujeme ke stavbě zóny. Tu se stát rozhodl, že chce. Ale my potřebujeme vědět, pokud ta zóna vznikne, jaké dopady bude mít,“ uvedl Špoták. Proto je podle něj důležité, že ji nechá zpracovat kraj. Studie by měla odpovědět třeba i na to, nakolik se po natažení drátů vysokého napětí sníží ceny nemovitostí v okruhu dvou kilometrů od nich. „To by se muselo nějak kompenzovat,“ řekl.

Termín druhého jednání pracovní skupiny na ministerstvu průmyslu (MPO) podle hejtmana zatím ani po měsíci od úvodní schůzky stanovený není. Špoták sice požádal o její svolání ještě do konce listopadu, ale domnívá se, že se sejde až v lednu. „Protože budeme čekat do konce roku na vyjádření Volkswagenu (VW zvažuje ještě lokality v Polsku a Maďarsku),“ uvedl. Hejtman odhadl, že vzhledem v silné aktivitě vlády, VW i Škody Auto by mělo být rozhodnuto do 20. prosince. MPO podle něj aktuálně pracuje na některých studiích pro výstavbu zóny.

Zdroj: ČTK



Nepřehlédněte