• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Pod širým nebem o rekonstrukci pražské magistrály

    30.1.2025

    Zalité sluncem bylo prostranství na Karlově, kde návrh studie k rekonstrukci pražské magistrály v úseku mezi Nuselským mostem a Národním muzeem představili zástupci magistrátu, Prahy 2 a Technické správy komunikací. Asi by byli všichni rádi, kdyby tato zář vydržela až do konce realizace této očekávané stavby.

    „Velkou chybou bylo to, že magistrála nespojuje, ale přetíná město ve dví,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. „Jsem velice rád, že tu dnes můžeme stát, je to výsledek dlouhodobé práce mnoha lidí a všem jim děkuji. Je to záležitost, kterou nemá smysl odkládat, žádné čekání na okruhy nás v tomto místě nespasí. Bude to kultivace veřejného prostoru a jsem rád, za spolupráci s Prahou 2. Přibude tu 120 nových stromů, oddělené cyklostezky od aut i pěších, bezbariérové přechody, je na co se těšit,“ pokračoval Hřib.

    Zklidnění dopravy

    Úpravy mají přinést zklidnění dopravní tepny, ale zároveň by neměly mít zásadní vliv na její průjezdnost. Budou se týkat úseku ulic od Karlova po Muzeum. Studie proveditelnosti by podle projektanta Petra Macka měla být hotová letos v březnu, navážou asi dvouleté projekční práce. „Pokud půjde vše podle harmonogramu, tak bychom měli mít vše do pěti až sedmi let zrealizované,“ dodala projektová manažerka projektu Lucie Kočišová z TSK.

    Cílem úprav je proměnit ulice tak, aby byly přívětivější pro chodce a cyklisty. Průjezdnost pro automobily by zároveň měla zůstat stejná. „Kapacitně dopravě neškodíme,“ řekla Kočišová. Většinově zůstanou zachovány pro automobily tři pruhy. V Legerově ulici jsou sice pruhy čtyři, ale ve čtvrtém už auta nejezdí, takže úpravy pouze využijí už existující prostor. Zachována zůstanou i místa pro podélné parkování, která budou mezi stromy.

    Ječná ulice

    Studie zahrnuje i úpravy blízké Ječné ulice vedoucí od náměstí I. P. Pavlova ke Karlovu náměstí. „Tady se setkáváme s dopravním podnikem, který tam má stavební povolení na rekonstrukci tramvaje,“ řekla Kočišová. Doplnila, že v Ječné také plánuje Pražská vodohospodářská společnost výměnu potrubí, takže by se všechny investice měly spojit. V ulici město plánuje obnovu stromořadí, posunutí a rozšíření tramvajové zastávky či posílení bezpečnosti chodců. Práce v Ječné nemohou začít dříve, než bude hotová tramvajová trať na Václavském náměstí, která zajistí objízdnou trasu.

    Jak mimo jiné uvedl projektant Petr Macek z ateliéru Promika, bude tu například nová dlažba, opraví se vozovky a tak dále. Parkovacích míst by přesto nemělo ubýt. „Na co těšit se mají všichni, i chodci. Nyní pro ně bývá složité přejít magistrálu, po výstavbě se to výrazně zlepší,“ řekl Macek a dodal, že městské doprava bude fungovat také při rekonstrukci a projedou tu i složky IZS. A kdy se dočkáme úplného závěru rekonstrukce? Přesný termín nelze zatím vzhledem ke všem okolnostem určit, mluvilo se o roku 2030, ale uvidíme…

    Přechod u nádraží i Hlávkův a Libeňský most

    Podle dalších slov náměstka primátora město plánuje také změny na dalších částech magistrály. Ve spolupráci se Správou železnic (SŽ) připravuje úpravy u historické budovy hlavního nádraží, kde má přibýt velký přechod. Dále chce magistrát upravit část mezi Hlávkovým mostem a hlavním nádražím, podle dřívějších informací je tam v plánu zúžení jízdních pruhů a rozšíření chodníků a cyklopruhů. Dále bude nutná rekonstrukce Hlávkova mostu, která však může začít až poté, co město dokončí přestavbu Libeňského mostu. Za řekou se pak magistrály dotkne připravovaná stavba Vltavské filharmonie.

    S využitím ČTK



    Nepřehlédněte
    12.2.2025
    Praha

    Dáda padá!