Nákladní vlak s toxickým benzenem vjel před pátečním vykolejením v Hustopečích nad Bečvou do stanice více než dvojnásobnou rychlostí, než je povoleno. Mohl vjet rychlostí nejvýše 40 kilometrů za hodinu, skutečná rychlost vlaku byla kolem 95 kilometrů. Informoval o tom generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Inspekce podle Kučery zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin.
„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ upozornil. Vlak převážel v 17 vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagonů po vykolejení zachvátil požár.
Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice v Hustopečích nad Bečvou se odpojila lokomotiva od zbytku soupravy. „Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 kilometru za hodinu, do výhybek vjel rychlostí 94,8 kilometru za hodinu a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolena,“ uvedl Kučera.
Přepravu cisteren s benzenem z chemičky Deza Valašské Meziříčí zajišťovala Ostravská dopravní společnost – Cargo, která v reakci na závěry Drážní inspekce uvedla, že strojvedoucí byl zkušený, odborně vyškolený a měl dlouholetou praxi. „Vyšetřování stále probíhá, a proto je nezbytné k celé situaci přistupovat s maximální objektivitou a pečlivostí. V této fázi nelze definitivně vyloučit ani další možné příčiny včetně technické závady či jiných okolností, které mohly k nehodě přispět,“ uvedla za společnost Petra Jamrichová.
Dodala, že společnost předběžné závěry přijala s lítostí a spolupracuje s vyšetřujícími orgány. „Zároveň provádí podrobnou interní revizi všech procesů řízení vlakové dopravy s cílem identifikovat a implementovat účinná opatření, která přispějí k vyšší bezpečnosti a minimalizaci rizika podobných situací v budoucnu. Pokud vyšetřování prokáže systémové nedostatky, jsme připraveni přijmout odpovídající opatření a aktivně se podílet na řešení vzniklých škod,“ uvedla Jamrichová.
Zdroj: ČTK