• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Pozor na „vendor lock-in“ aneb řiďte bezpečně své IT projekty

    10.3.2023
    Redakce
    Komerční sdělení

    Svět je plný krásy, ale i podvodů a nástrah, na které je třeba si dávat pozor. O některých podvodných – nebo legálních, ale velmi vychytralých a zákeřných – praktikách se mluví více, o některých méně. Dnes vám představíme praktiku „vendor lock-in“, na kterou se nachytá i leckterá zkušená firma. Nestaňte se jednou z nich a pokračujte ve čtení.

    Co je vendor lock-in

    Vendor lock-in, nebo česky tzv. proprietární uzamčení, je situace, kdy je zákazník prakticky nucený využívat produkt nebo službu, se kterou už ani nemusí být spokojený. Je pro něj ale velmi obtížné (či dokonce nemožné) přejít k jinému dodavateli. Je tedy „uzamčený“ s původním prodejcem.

    Příkladem může být zakoupení mobilního telefonu, na kterém můžete využívat služby pouze jednoho mobilního operátora. Jste uzamčeni s konkrétním dodavatelem a pokud chcete telefon využívat, nemůžete to nijak změnit.

    Jak to funguje v praxi

    Představte si situaci, kdy si pořídíte od dodavatele nějakou IT službu, třeba ERP systém. Po pár letech jeho využívání se ale promění současné trendy, vaše firma se rozroste o další služby nebo do něj v rámci zefektivňování procesů potřebujete doplnit nějakou funkci nebo software aktualizovat či opravit.

    Jdete proto za dodavatelem tohoto softwaru a předložíte mu své požadavky. Ten je změnu ochotný provést, ale za zcela absurdní částku. Hledáte tedy mezi konkurencí a zjišťujete, že by byla schopná vámi požadované změny v IT službě implementovat za zlomek ceny.

    Jenže vaše současná smlouva s dodavatelem zásahy třetích stran zakazuje, nebo je software nekompatibilní s jiným řešením, než je právě od původního dodavatele, chráněný patentem nebo něco podobného. Zkrátka nemáte jinou možnost, než:

    • úplně smlouvu vypovědět a přejít na zcela jinou IT službu, která bude odpovídat vašim současným požadavkům,
    • nebo zůstat u původního dodavatele.

    Ani jedna z možností pro vás není výhodná a znamená spoustu dalších nákladů a starostí. Proto se v první řadě snažte do této situace nikdy nedostat.

    Prevence před proprietárním uzamčením

    Při výběru nového softwaru si určitě udělejte rešerši dostupných IT služeb na trhu a porovnávejte, která z nich je pro vás nejpříhodnější. Zahrňte do této rešerše i otázky na dodavatele, které se týkají právě možných budoucích úprav softwaru, migrace na jiné řešení, odstoupení od smlouvy apod.

    Při pokládání takových otázek se vůbec nemusíte cítit divně. Je zcela běžné, že když vstupujete do nějakého svazku (v tomto případě obchodního), chcete znát všechny podrobnosti a možnosti, jak ho lze opustit. Zjištění si těchto informací dopředu vám ušetří mnoho vrásek. Čím snadnější je migrace na jiné řešení, tím je nabídka pro vás lákavější.

    Zjistěte také, jestli můžete dodavatelovo řešení používat i v případě, že byste spolupráci ukončili a navázali nějakou jinou (pro vás výhodnější). Pokud to nelze, znamená to pro vás velký červený vykřičník.

    Nechte si poradit

    Stejně jako se před uzavřením nějaké opravdu důležité smlouvy radíte o její formulaci s právníkem, můžete se i v případě hledání vhodné IT služby obrátit na odborníky. Představíte jim, jaké řešení hledáte a oni vám doporučí vhodné dodavatele, se kterými mají dobrou zkušenost a ví, že vás v jejich případě žádný vendor lock-in nečeká a vaše IT projekty poběží hladce.

    Takové konzultace nabízíme i my. Zajišťujeme totiž komplexní IT služby a máme tedy velký přehled o dodavatelích, kteří se na trhu pohybují. Neváhejte nás kontaktovat a my vám rádi poradíme.


    Témata:

    Nepřehlédněte