Přivaděč z D3 podmiňuje Benešov obchvatem

21.1.2021
Jan Štoll

Představa tisíců aut valících se z D3 přímo do Benešova děsí Benešovskou radnici. Problém by mohl vyřešit léta odkládaný projekt na výstavbu severovýchodního obchvatu města. Ten by provoz sváděl dále na Vlašim, aniž by musel vést městem.

„Stavba severovýchodního obchvatu města je investicí Středočeského kraje, proto bychom byli rádi, kdyby projekční přípravu na sebe vzal právě kraj. Také proto jsme s jednáním o tom čekali na jeho nové vedení,“ uvedl místostarosta Benešova Roman Tichovský (ODS).

Z pohledu kraje ale Projekt II/112 Benešov – severovýchodní obchvat, ještě v loni patřil mezi projekty obchvatů v různých stadiích příprav.

„Vzhledem k tomu, jak to za bývalého vedení bylo dojednáno, nepočítá kraj s finančními prostředky, které by pro něj z případné změny vyplývaly. Je ale logické záležitost znovu otevřít a sejít se s Benešovem u jednacího stolu,“ uvedl Martin Kupka (ODS).

Ředitelství silnic a dálnic ale nepředpokládá, že by mohl Benešov stavbu václavické spojky ohrozit.

„Bez obchvatu by v Benešově došlo k neřešitelným problémům,“ dodává Hlavnička s tím, že město nechce stavbu přivaděče blokovat ale při stavebním nebo kolaudačního řízení chce postupovat tak, aby auta v Benešově nekončila.

Dlužníkům už nebude hrozit, že o vše přijdou. Na chráněném účtu mohou mít nezabavitelné peníze

„Postavení přivaděče nám vadit nebude, tomu bránit nebudeme. Ale budeme proti jeho zprovoznění, pokud nebude alespoň v realizaci také severovýchodní obchvat města,“ uvedl starosta.

Podle místostarosty Tichovského je stavba severovýchodního obchvatu města investicí Středočeského kraje, proto chtějí projekční přípravu přesunout na kraj. Pro město by byl velký problém i samotný výkup pozemků.

„Rozhodně nemáme takové možnosti jako kraj. Ten může i vyvlastňovat,“ připomněl místostarosta.

Jiná města se ale zvýšeného provozu s dostavbou D3 neobávají, očekávají naopak pokles provozu.

„Přes naše město jezdí 230 tisíc aut měsíčně, provoz na silnici 105 je v podstatě neúnosný. Pevně věřím tomu, že dálnice velkou část téhle dopravy sebere,“ uvedl starosta Jílového u Prahy Pavel Pešek.

Dohady a spory kolem projektu a vedení dálnice D3, hlavně o její středočeskou část trvají tři desetiletí. Kolony na přetížené silnici I/3 mezi Prahou a Benešovem, kterou projíždí až dvacet tisíc aut denně ale umí ovlivnit i provoz na D1 před sjezdem na Mirošovice.

Spolek Alternativa středočeské D3 pak tvrdí, že je to předražená a ekologicky náročná dálnice. Navrhuje ji nahradit řešením, které by zahrnovalo obchvaty měst a hlavně modernizaci a rozšíření stávající silnice I/3.

Strážmistr Zahálka. Jeho představitel nebyl ani zdaleka muž jediné role



Nepřehlédněte