• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Proč vykolejil vlak bez strojvůdce u Prahy? Zřejmě za to mohl člověk

    6.5.2024
    Simona Knotková

    Příčinou čtvrtečního vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy byla zřejmě lidská chyba.

    Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to vyplývá z předběžných závěrů vyšetřovatelů, řekl v pondělí Kupka. Prázdná souprava se rozjela samovolně, po nehodě vagony skončily na boku a na střeše mimo koleje. Událost se obešla bez zranění.

    Policie se případem zabývá pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Zjišťuje, zda šlo o technickou závadu, či selhání člověka. Vyšetřování vede i Drážní inspekce. Strojvůdce byl postaven mimo službu.

    „Nechci předjímat, jak dopadne samotné vyšetřování. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se opravdu jednalo o lidskou chybu, které nikdy nejde dokonale zabránit. Tady v tom případě navíc se ten vlak pohyboval bez zapojených motorů a zapojené elektroniky, takže ovlivnit jeho jízdu pak bylo velmi obtížné,“ uvedl Kupka. Podle něj jde zatím jen o závěr velmi předběžného zjišťování. „Samozřejmě v okamžiku, kdy Drážní inspekce ukončí svoje šetření, dáme k dispozici podrobnosti. Od toho nás ale dělí několik měsíců,“ dodal.

    Událost se stala ve čtvrtek ve 13:15 ve stanici Čisovice. Prázdná souprava ujela přes pět kilometrů. Souprava dosáhla rychlosti 100 kilometrů v hodině a projela čtyři železniční přejezdy. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun. Trať byla do pátečního odpoledne mimo provoz.

    „Co se týče dalších kroků, tak významný průlom přinese evropský zabezpečovač ETCS, který na vybraných koridorových tratích spustíme ve výlučném provozu od 1. ledna příštího roku,“ řekl Kupka. Podle něj půjde o velmi významný krok k tomu, aby na české železnici bylo bezpečněji.

    „Bavíme se i s dopravci o možném dalším zabezpečení lokálních a regionálních tratí, kde prvek ETCS je v plánu až ve výhledu let 1931, 1932 a dále. Zvažujeme možnost nasazení třeba méně náročné formy zabezpečení, která by mohla i na nekoridorových tratích bránit možnému střetu vlaků,“ dodal.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte