Po sedmi letech pořádá vaše městská část výběrové řízení na provozovatele farmářských trhů. Jaké podmínky kladete?
V rámci trhů chceme uplatnit nejnovější trendy. Byli bychom například rádi, aby bylo používáno co nejméně obalů z plastů, a tedy vznikalo co nejméně odpadu. Ideální by bylo, kdyby si lidé navykli nosit na trhy vlastní nádoby. Po provozovateli budeme požadovat řešení toalet a umývárny, přičemž zajistíme nebo zprostředkujeme přivedení vody, nabízíme přípojku elektrické energie. Líbilo by se nám, kdyby se v rámci trhů např. dvakrát do roka konal speciální festival zaměřený na konkrétní region, svátek, lidový zvyk nebo bio. Ve vybraném okruhu produktů požadujeme jen české a moravské potraviny malovýrobců, s tím, že výjimky jsou sice možné, nikoli ale pravidelné.
To není zrovna málo…
Očekáváme kreativitu, s tím, že trhy by se nadále konaly v sobotu dopoledne. V neposlední řadě by se mi osobně líbilo, kdyby se za pronájem prostoru na parkovišti, kde se konají, vybralo víc peněz, které bychom mohli použít na financování v současné době podfinancovaného kulturního centra. Byli bychom rádi, aby letos na podzim byl vysoutěžen nový nebo staronový nájemce, který by se provozu trhů ujal od příštího roku.
V současné době řešíte také otázky spojené s dopravou. Jaká je nejpalčivější?
Potřebujeme vyřešit parkování v jižní části Klánovic, kde je nádraží a začíná tam být neúnosná situace. Lidé, kteří odjíždějí do vnitřní Prahy, tam odstavují vozy na celý den, parkují na místech, kde se nemá, vznikají konflikty, kdy místní nevyjedou ze vrat, je tam nebezpečno, někteří se tam ani nedostanou. Už se to řeší asi dvacet let. Hlavní město v květnu rozhodlo, že máme šanci být zařazeni do zón. Jiné řešení se v blízké době nenabízí.
Pokud vím, problém máte i s úschovnou kol…
Magistrát nám zde udělal cykloboxy, kterých tu je šestnáct, do jedné boudičky se vejdou dvě kola, a přístřešek na kola byla to investice za 1 586 214 Kč a platíme roční nájem Správě železnic 18 tisíc korun. Oproti tomu například cyklověž v Kolíně vyšla na 12 milionů korun (EU zaplatila 9 milionů, zbytek město) a vejde se tam 200 kol. To bychom potřebovali, byť vím, že evropské fondy na to byly otevřeny jen mimo Prahu. Rádi bychom též posílili autobusovou dopravu, potřebovali bychom, aby se naši lidé dostali jednodušeji k lékařům do Jiren.
Je těžší, když je v čele městské části žena?
Mnohdy ano, někteří si k ženě více dovolí. Zároveň jsem ale poznala, že mnohé ženy jsou pracovitější a praktičtější než muži, dávají přednost věcné práci před zákulisními hrami. Ty odmítám a veškeré síly napínám na práci pro městskou část. Usiluji třeba o vybudování moderního komunitního centra, kde by byla knihovna a zároveň místo setkávání. Pustila jsem se do toho, vše konzultuji s odborníky, chci vybrat nejvhodnější místo. Bude to dlouhá cesta.