Vlak vykolejil a padal 17 metrů. Od tragédie uplynulo 130 let

Železniční neštěstí u Blovic nedaleko Plzně vstoupilo do drážní historie jako nehoda vlaku s pádem z jednoho z nejdelších náspů. Lokomotiva i s celou soupravou totiž padala dlouhých sedmnáct metrů. Na místě zemřelo pět lidí, tříměsíční dítě při převozu do nemocnice.

K nehodě došlo 5. srpna 1890 ve 23.15 hodin, kdy mezi stanicemi Blovice a Zdemyslice vykolejil osobní vlak jedoucí na trase Vídeň – Cheb. Následoval pád celé soupravy z traťového náspu. Na místě zemřelo pět osob, dalších čtyřicet dva jich bylo raněno, z toho deset těžce. Většinu cestujících tvořili uherští vystěhovalci cestující přes Cheb do Hamburku a dále do Ameriky.

Otec mu dal výlet lokomotivou jako dárek, oba v ní zahynuli

Prudké deště podemlely most

Osobní vlak Dráhy císaře Františka Josefa vyjel z Vídně 5. srpna 1890 ve čtvrt na tři odpoledne a měl namířeno přes Plzeň do Chebu. Ovšem, v devět večer, dvě hodiny před průjezdem vlaku, se kolem Protivína strhl prudký déšť. Vlak vyjel ze stanice Blovice 23:10, ale vinou prudkého deště došlo k podemletí pilíře mostku a o pouhých pět minut později lokomotiva i s jedenácti vozy vykolejila a celá souprava se zřítila ze sedmnáct metrů vysokého náspu.

Na místě zemřel strojvůdce František Černý, topič Josef Šlosar, Barbora Kolářová (54 let), Terezie Kovacsová (2 roky) a neznámá žena (matka zemřelého dítěte). Při převozu do nemocnice pak zemřelo ještě další, tříměsíční dítě.

Železniční neštěstí v nové stanici jako boží trest

Počty mrtvých nejasné

V počtu mrtvých se ale zprávy rozcházejí – v následujících dnech se totiž v tisku objevovaly zprávy o dalších čtyřech lidech vylovených z řeky Úslavy. Zraněno bylo 42 lidí, z toho 10 těžce.

Pomoc pro zraněné dorazila až za hodinu, kdy přijel vlak s pomocí, neboť konduktor byl z neznámého důvodu poslán do Nezvěstic (5 km), místo do bližších Blovic (2,5 km). Poslední ranění byli z místa odvezeni druhým vlakem do písecké nemocnice až nad ránem. Bez zranění vyvázlo pouze deset osob, ještě tři dny po havárii se pohřešovalo čtrnáct až dvacet osob.

Nehoda obřích rozměrů

O nehodě hned druhý den informovaly Wiener Zeitung, Prager Tagblatt, Linzer Volksblatt, Volksblatt für Stadt und Land, Das Vaterland, Moravská orlice, Čech a Národní politika. Odklízení následků bylo velice složité, což dokládá i fakt, že trať byla plně průjezdná až o týden později (12. srpna). Členové hasičského sboru Blovice dostali jako odměnu při pomoci odstraňování následků nehody 30 zlatých a pochvalné uznání ředitelství státních drah v Plzni.

Křižík postavil první tramvajovou trať, další už mu město nepovolilo

Vyšetřovací zpráva potvrdila živelnou pohromu

Generální ředitelství státních drah vydalo vyšetřovací zprávu, ve které uvedlo, že za nehodu mohlo podemletí středního pilíře dvacet let starého mostu přes Podhrázský potok. Kvůli prudkému dešti došlo k protržení hrází rybníků na tomto potoce a vzniklý proud podemlel střední pilíř mostu. Pro potvrzení opravdu vysoké hladiny vodního toku lze použít fakt, že v Plzni stoupla hladina Úslavy o 150 cm nad normál. Bylo shledáno, že železniční zřízenci nenesou žádnou vinu na nehodě a jedná se tak o „živelní nehodu, ne o zanedbání služebních pravidel a opatrnosti.

Dnes, 17:00
Jednou z investičních akcí je obnova komunikací v ulicích Malinovského, Rubínova, Rejčkova a Burianova včetně...
28.8.2020
Mezi česká města, která v poslední době zavedla participativní rozpočet, se zařadil i Rakovník. Z...
27.8.2020
Komerční článek
Participativní rozpočet zakořenil v desítkách obcí, občané navrhují projekty, hlasují o nich, komentují je a společně...
27.8.2020
Z naší krajiny zmizely v posledních desetiletích mokřady, meze a travnaté plochy porostlé keři a...
26.8.2020
Ročně si nechává u Středočeských vodáren analyzovat vzorky kolem dvou set majitelů studní, loni to...
25.8.2020
Po celém toku Berounky od Plzně, přes Berounsko, až po Rakovnicko je mnoho hezkých míst...
21.8.2020
Sklizeň ve středních Čechách je podle zemědělců zatím většinou lehce nadprůměrná. V některých lokalitách, třeba...
17.8.2020
Město Rakovník najdeme ve Středočeském kraji, 56 kilometrů západně od Prahy. Rozkládá se na okraji...
14.8.2020
Do systému pražské dopravy se od soboty zapojí zbývající část Rakovnicka. Drtivá většina linek zůstává,...
10.8.2020
Chrášťanský zemědělský podnik Lupofyt postupně na Rakovnicku obnovuje chmelnice a modernizuje i zařízení pro zvýšení...
6.8.2020
Charita Beroun byla po dobu koronavirové pandemie hlavním partnerem berounského krizového štábu. Díky více než...
Reklama