Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začal 30. června 1902. Dál ve směru na Harrachov a za hranice začaly vlaky jezdit týž rok na podzim. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se podařilo provoz zachovat. Od podzimu 2010 byl navíc po 65 letech obnoven provoz přes hranice do Polska.
„Kromě zlepšení celkového stavu unikátní ozubnicové trati, která je jedinou svého druhu v Česku, se také zvýší bezpečnost provozu,“ uvedla mluvčí SŽ Eberl Friebová. Práce budou podle ní zahrnovat výměnu dřevěných a ocelových pražců za nové ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v Desné a Dolním Polubném. Ozubnicový úsek dostane nový systém se dvěma ozubenými hřebeny, upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude dělat ručně.
Stavbaři podle mluvčí SŽ obnoví odvodnění a sanují skalní zářezy. „Vymění i konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela,“ doplnila mluvčí. Oprava čeká Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v zemi.
Stavba za více než 447 milionů korun je součástí přeshraničního projektu Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poreba. Jde o největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Správa železnic získá z programu 11,995 milionu eur (301 milion korun). Poláci výluku využijí k výměně kolejnic v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna a zabezpečí také dva železniční přejezdy, na projekt získali 3,45 milionu eur (87 milionů korun).
Zdroj: ČTK