Spolek Brno autem si vystřelil z odstupu při předjíždění cyklistů. Od cyklistů možná padne trestní oznámení

1.10.2021
Jan Štoll

Svérázný vtípek spolku Brno autem k dodržování 1,5 metrové vzdálenosti při předjíždění cyklisty, se setkal s ostrou reakcí cyklistů okolo spolku Brno na kole.

Novela zákona poslance Petra Dolínka /ČSSD/, který stanovuje metr a půl, jako bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů, štěpí veřejnost. Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty v této vzdálenosti. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun.

„Už brzy bude povinný odstup při předjíždění cyklistů. Máme tady jeden návod, jak správnou vzdálenost dodržet,“ napsal spolek Brno autem k fotografii s autem vybaveném kosou. „Je to černý humor. Kdo má nadhled, tak to pochopí,“ uvedl předseda spolku Jan Mandát.


V řadách cyklistů ale humor nevyvolal. „Spolek Brno autem vyzývá řidiče aut, aby si na vůz připevnili kosu a jejím ostřím nejspíš mrzačili nebo zabíjeli lidi na kolech,“ reagoval spolek cyklistů. „Takovéto vtípky, že probodnou lidi kosou do zad z auta, se mi nelíbí. Odpovídá to stylu jejich komunikace, kterou šíří násilí pod záminkou humoru,“ řekl za Brno na kole Michal Šindelář.

Pod příspěvkem cyklistického spolku se strhla vyhrocená diskuze. „Děláte si srandu? To už se na věci neumíte dívat s nadhledem? Podávat trestní oznámení? Normálně se začínám stydět za to, že jsem cyklista,“ reagoval jeden z uživatelů sociální sítě.

„Nepřijde nám vtipné, že někdo reaguje na to, že by měl s bezpečným odstupem předjíždět lidi na kole, obrázkem, z kterého vyplývá, že by raději lidi na kole zákeřně zezadu probodával kosou do hlavy, páteře nebo hrudníku. Takový obsah legitimizuje páchání násilí vůči lidem,“ reagoval cyklistický spolek.

Pán stezek

Ožehavé téma má ale více pohledů. „Kéž by ten odstup museli dodržovat i cyklisti vůči chodcům,“ posteskl si v diskuzi další z uživatelů. Napětí totiž nepanuje jen mezi řidiči aut a cyklisty. „Najednou se přes nás přehnalo asi deset závodníků v dresech na profi kolech. Jeli tak čtyřicítkou, vypadali jako oddíl na tréninku. První v pelotonu chodce rozrážel, poslední jim nadával,“ popsal už dříve Našemu Regionu jeden ze čtenářů perné chvilky s cyklisty. Ty mohou končit i vážnou nehodou.

Několika případů srážek cyklistů, při kterých se kvůli těžkému zranění – poranění hlavy či páteře – odškodnění vyšplhalo do milionových částek, projednávali také v pojišťovně Kooperativa. „Řešili jsme i případ studenta, který při jízdě na kole dostatečně nesledoval situaci v silničním provozu a střetl se se starší paní, která na následky pádu nakonec v nemocnici zemřela. Celkově jsme za klienta z pojištění odpovědnosti v běžném životě uhradili 1,8 milionu Kč,“ popsal mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Problémovým místem jsou i cyklostezky. Zákon přitom rozlišuje cyklostezku určenou pouze pro cyklisty označenou modrou značkou s bílým kolem, kam mohou opravdu jen jezdci na kolech nebo na podobném sportovním vybavení, například bruslaři. Chodci, například maminky s kočárky, tam nesmí. K většině konfliktů ale dochází na stezkách určených jak pro chodce, tak pro cyklisty. Ty jsou dvojího druhu: oddělené, kdy musí chodci a cyklisté používat svou vyznačenou část stezky a do druhé vstupovat jen při obcházení, objíždění nebo křížení, a smíšená. Obě skupiny mají k jejich využívání stejná práva. A jednu hlavní povinnost – nikoho neohrozit a vzájemně si umožnit bezpečný pohyb. Z toho vyplývají i další dílčí pravidla, kdy cyklisté mohou jezdit pouze jednotlivě za sebou, chodci nanejvýš dva vedle sebe a psi musí být na vodítku. Policie zároveň rozhodně nedoporučuje používat při pohybu na stezkách sluchátka na uších.

vz



Nepřehlédněte