Švanďák uvedl v Chicagu úspěšně první hru na světě napsanou robotem

5.7.2022
Renata Říhová

Do posledního místečka obsazeným workshopem na the University of Chicago spojeným s promítáním titulu AI: Když robot píše hru začalo 2. června turné pražského Švandova divadla ve Spojených státech. To po projekci první divadelní hry na světě napsané robotem pokračovalo v programu inscenacemi Pankrác ´45 a Protest/Rest, uvedenými před nabitým sálem chicagského Chopin Theatre. Poté se tvůrci a herci přesunuli do New Yorku. Tam je na festivalu Rehearsal for Truth Theater Festival organizovaném newyorskou Václav Havel Library Foundation čekala světová premiéra textu Permeation. Autorem nové divadelní hry je opět umělá inteligence.

„Hned první večer jsme chicagské Chopin Theatre naplnili na hranice jeho možností,“ uvedl umělecký šéf Švandova divadla Martin Františák. Do poslední chvíle tak majitel a ředitel divadla Zygmunt Dyrkacz přidával do hlediště další a další přístavky. „Hráli jsme česky s anglickými titulky. Tituly Pankrác ´45 i Protest/Rest jsme uvedli celkem třikrát na Hlavní scéně, kam se pokaždé vešlo více než 120 diváků, což je její obvyklá kapacita,“ řekl Františák.

Hostování Švandova divadla se stalo součástí oslav 100. výročí založení T. G. Masaryk Czech School v Chicagu, během nichž proběhla i desátá výroční Konference českých škol v Severní Americe. A její účastnice si drama žen, které se v létě roku 1945 sešly v jedné cele pankrácké věznice, nenechaly ujít. „Učitelky českých škol z celých Spojených států vytvořily na chicagské premiéře Pankráce ´45 početné a vnímavé publikum. Ocenily jak příběh nahlížející do temných kapitol našich dějin, tak skvělé koncentrované herectví dámské části našeho souboru,“ doplnil dramaturg Švandova divadla David Košťák. „Titul Pankrác ´45 jsme totiž v Chicagu museli uvést ve výrazně skromnější scénografii, než je hrajeme doma. Herecké nasazení Kláry Cibulkové, Marie Štípkové, Andrey Buršové, Réky Derzsi a Barbory Váchové však nedalo na chybějící části scény ani pomyslet,“ prozradil Košťák.

Vřelý ohlas zaznamenali smíchovští divadelníci také od amerických diváků. „Ti, s nimiž jsme měli možnost po představeních mluvit, měli o evropské historii až překvapivě dobrý přehled. Drama z pankrácké věznice autorky a režisérky Martiny Kinské je proto upřímně zaujalo. A bavil je i absurdní humor jednoaktovky Václava Havla Protest, doplněné o svižnou hru Rest od současného autora Marka Hejduka. V obou hrách spojených režisérem Danielem Hrbkem do jediné inscenace navíc excelovali Robert Jašków jako plachý spisovatel Vaněk a Tomáš Pavelka coby oportunista Staněk. Už teď se těším na každé podobné setkání nejen s našimi krajany žijícími v USA, ale i se všemi dalšími fanoušky evropské divadelní kultury,“ uzavřel Martin Františák.

Zdroj: TZ Mediatraining


Témata:

Nepřehlédněte