Přesto bude muset radnice nadále hradit přibližně 50 procent celkových nákladů ze svého rozpočtu, náklady na provoz obecního systému odpadového hospodářství se každým rokem zvyšují, sdělila ve čtvrtek mluvčí radnice Lenka Vaculová.
Město dává na obecní systém odpadového hospodářství přibližně 21,5 milionu korun ročně. „V letošním roce jsme se ještě snažili udržet poplatky ve stávající výši. Tento stav je ale dlouhodobě neudržitelný. Vlivem zvyšujících se cen za skládkování se samozřejmě zvyšují i náklady na provoz celého systému, který představuje čím dál vyšší zásah do městského rozpočtu,“ uvedla starostka Hana Večerková (ANO).
Současná sazba platí od roku 2005. „Poplatek se nezměnil celých 18 let, a Otrokovice se tak držely vždy na spodní cenové hranici ve srovnání s dalšími městy. Zatímco poplatek zvyšován nebyl, náklady neúměrně rostly. Pokud bychom vzali v úvahu pouze inflaci, došlo během této doby k navýšení o 60 procent. Společně se zastupiteli jsme se proto jednomyslně shodli na zvýšení poplatku na 720 korun,“ uvedla starostka.
Náklady na systém odpadového hospodářství zahrnují svoz směsného komunálního odpadu a jeho likvidaci na skládce, svoz a zpracování využitelných odpadů a provoz sběrných dvorů včetně likvidace odpadů z nich. Třídění odpadů pomáhá šetřit náklady, díky sběru a následnému prodeji využitelných odpadů se městu vrací přibližně tři miliony korun.
„Na poplatku za komunální odpad město dosud vybralo ročně osm milionů korun. Zbývajících 10,5 milionu korun město hradí ze svého rozpočtu. Aktuálně platí za odpady 16.900 poplatníků. Osvobozeno od poplatku je přibližně 1300 lidí. Zvýšení sazby poplatku bude tedy představovat zvýšení příjmů města přibližně o čtyři miliony korun za rok,“ uvedla mluvčí.
„Důležité je ale připomenout, že náklady města se v příštím roce zvednou vlivem vládního balíčku a rozdílné sazbě DPH, která se v tomto případě zvyšuje z 15 na 21 procent. Také se zvyšuje výše zákonného poplatku za uložení odpadu na skládce. Město tak bude na udržení systému odpadového hospodářství stále doplácet přibližně polovinu všech nákladů,“ uvedla Večerková.
Platby za poplatky si lidé mohou rozložit do splátek. „U vícečlenných rodin může jednorázová úhrada poplatku způsobit těžkosti, proto bychom chtěli lidem nabídnout možnost platby ve splátkách s tím, že celý poplatek musí být uhrazen do konce května,“ uvedla starostka.
Poplatek za svoz odpadů se příští rok zvýší také v dalších městech Zlínského kraje. Například v Uherském Hradišti budou lidé platit 1000 korun, dosud byla základní sazba 500 korun. Krajské město Zlín od letoška zvýšilo roční poplatek za svoz odpadu z 600 korun na 900 korun.
zdroj: ČTK