• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Unikátní československo-jugoslávský trolejbus vstal z mrtvých

    31.12.2024

    Historický kloubový trolejbus Škoda-Sanos S 200 se po náročné rekonstrukci vrací do Brna. Zlínští odborníci mu vdechli nový život a Technické muzeum chystá jeho velkolepé odhalení. Co všechno obnova unikátního vozidla obnášela a kdy ho budeme moci spatřit v plné kráse?

    Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) dokončila náročnou rekonstrukci historického kloubového trolejbusu Škoda-Sanos S 200 pro Technické muzeum v Brně. Tento unikátní vůz z roku 1982, který byl prvním článkovým trolejbusem vyrobeným v tehdejším Československu, prošel několikaletou obnovou.

    Trolejbus Škoda-Sanos má za sebou bohatou historii. Původně byl testován ve Zlíně a Otrokovicích, kde pak sloužil v běžném provozu až do roku 1994. Poté se stal součástí sbírek Technického muzea v Brně, které ho využívalo k předváděcím jízdám do roku 2008.

    Obnova vozu byla pro DSZO prestižní zakázkou. Ředitel společnosti Josef Kocháň uvedl, že k projektu přistupovali s určitým citovým vztahem, jelikož trolejbus strávil většinu svého provozu právě ve Zlíně a Otrokovicích. Vyjádřil také naději, že vůz bude moci být občas zapůjčen zpět do Zlína k předvedení místním obyvatelům.

    Rekonstrukce byla rozdělena do několika etap a zahrnovala kompletní rozebrání vozu, opravu jednotlivých článků a následné složení do funkčního celku. Mistr údržby Ladislav Matušinec popsal rozsáhlá poškození korozí a nutnost nahrazení mnoha součástek nově vyrobenými komponenty.

    Celkové náklady na obnovu trolejbusu dosáhly 7,6 milionu korun a projekt byl finančně podpořen ministerstvem kultury. DSZO má bohaté zkušenosti s renovací historických vozidel MHD – za posledních 20 let zrekonstruovala dalších šest exemplářů ze své sbírky.

    Technické muzeum v Brně plánuje slavnostní představení obnoveného trolejbusu Škoda-Sanos v příštím roce. Tomáš Kocman z muzea zdůraznil, že cílem rekonstrukce bylo nejen uvést vůz do provozuschopného stavu, ale také co nejvíce přiblížit jeho vzhled původnímu stavu po vyrobení. Při hledání originálních součástek muzeum využilo své dlouholeté kontakty v Chorvatsku a Srbsku.



    Nepřehlédněte