• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • V červnu vyjede nová tramvajová linka 19. Další linky budou mít jinou trasu

    V červnu má vyjet v Praze nová tramvajová linka 19. Tedy doufejme, že druhý pokus vyjde. Nově plánovaná tangenciální trasa Pankrác – Lehovec už dává smysl pro Pražany.

    Původní záměr na linku z Pankráce jen na Kubánské náměstí byl opuštěn z důvodu odsunutí rekonstrukce mostu na Krejcárku. Zároveň budou ponechány přímé spoje na lince 193 do Nuslí a k vršovickému nádraží.

    Pro připomenutí se přesuňme na podzim 2020. Tehdy byla zrekonstruována tramvajová trať v ulicí Na Veselí a byla obnovena trať v ulici Na Pankráci, kde vzniklo několik desítek metrů nových kolejí a nová zastávka Pankrác.

    Tenkrát byl vyvíjen tlak na to, aby linka 19 vyjela v jakékoliv podobě. Jenže tato změna by vyvolala pouze zbytečné dohady a přestupy pro cestující na jiných linkách.

    Teď dostala linka 19 novou přepracovanou trasu. Po skončení tramvajové výluky v ulicích Táborská a Na Pankráci má vyjet v trase Pankrác – Kubánské náměstí – Želivského – Palmovka – Lehovec. Tohle vedení už dává smysl. Linkou bude možné dojet „dál“ a zároveň se obnoví chybějící tangenciální propojení Libeň – Žižkov – Strašnice – Vršovice, které bylo při velké zářijové revoluci 2012 zrušeno.

    Cestující z Petřin do Řep se dočkali nových autobusů. Jak často budou jezdit?

    Jak už jsem psal na Twitteru koncem března, základem úspěchu pro linku 19 je její vedení z Pankráce alespoň na Strašnickou. Osobně jsem proto velmi mile překvapen, že se povedlo naplánovat její trasu až na Lehovec. Obnoví se tím tangenciální linka (Strašnice – Libeň – Hloubětín) a naváže se na původní linku 19, která tuto roli zajišťovala v minulosti.

    Rovněž je velmi pozitivní zprávou to, že její trasování povede přes Zámeckou ulici, což může ušetřit až 2 minuty a to není málo. Za zvážení by proto stálo zrychlení linky 19 i v opačném směru na Pankrác, jelikož v tomto směru se bude proplétat přes už nyní silně zatíženou světelně řízenou křižovatku Otakarova, byť můžou někteří kritizovat, že linka 19 mine společnou zastávku Otakarova ve směru z Pankráce do Vršovic.

    Se zavedením linky 19 se dočkají úprav i jiné tramvajové linky. Linka 5 pojede nově z Olšanského náměstí Olšanskou ulicí a k vozovně Žižkov, čímž kapacitně posílí dlouhodobě přetíženou linku 9. Linka 13 bude nově zkrácena z centra do smyčky Olšanské hřbitovy a místo ní pojede linka 16 z Vinohrad, přes Floru, Želivského a Vinici k Ústředním dílnám DP. Linka 24 bude zkrácena z centra do zastávky Náměstí bratří Synků.

    Praze 4 se podařilo vyjednat zachování zhruba dvou až tří spojů za hodinu z Pankráce do Nuslí a k vršovickému nádraží, avšak většina spojů bude ukončena na Pražského povstání. Tedy ideální stav. Lidé, kteří používají linku 193 pro spojení po Praze 4 nepřijdou o přímé spojení a zároveň pro cestující z Vršovic, Strašnic, Žižkova, Libně, Vysočan a Hloubětína budou mít přímé tramvajové spojení na Pankrác, kde se nachází velké kancelářské centrum a obchodní centrum.

    Loňský rok poznamenal výstavy. Zvýšené vstupné do Muzea MHD zmenšilo ztrátu

    Uvedené změny byly údajně úspěšně projednány se všemi dotčenými městskými částmi. Potvrdilo se, že je daleko výhodnější, pokud se znesvářené politické strany posadí k jednomu stolu a vyjednají rozumné řešení, ze kterého má prospěch celá Praha. Kéž by to v případě současného vedení MHMP platilo nejen v případě linky 19.

    Cením si práce všech, kteří odvedli dobrou práci a našli řešení napříč politickými stranami, dopravními plánovači a provozovatelem tramvajové dopravy. Je vidět, že když se chce, všechno jde.



    Nepřehlédněte