Vadí vám uzavírky? Jezděte Blankou, radí pražský primátor

27.1.2020
Marcel Mihalik

Takové dopravní omezení na zkoušku zkusil magistrát na sklonku loňského roku. Vjezd autům na Malou Stranu (z ulic Letenská, Valdštejnská –Újezd) a Staré Město (z nám. J. Palacha – Smetanovo nábřeží) byl umožněn jen rezidentům, kteří v dané lokalitě trvale bydlí. Náměstek pro dopravu Jan Scheinherr (Praha sobě) si to pochvaloval.

MHD jezdilo na čas

„Tramvaje páteřních linek 17 a 22, na kterých je závislá stabilita celé pražské tramvajové sítě, centrem projíždějí na čas. Kolony osobních aut a dodávek zmizely z úzkých uliček kolem Chrámu svatého Mikuláše nebo Karlova mostu a namísto toho se rozplynuly v Mrázovce, Strahovském tunelu a Blance, kde doprava zhoustla jen o 2 procenta,“ uvedl Scheinherr.

Omezení provozu na nábřeží Kapitána Jaroše

„Omezení automobilové dopravy na obou březích Vltavy mělo také pozitivní vliv na autobusové linky 194 a 176 — obě zaznamenaly několikaminutová zlepšení dojezdových časů i při využití objízdných tras. Uzavírka centra pro tranzitní dopravu, která si tudy krátí cestu, se tedy ukázala jako změna, na kterou si Praha dobře zvyká,“ dodal s tím, že trvalá uzavírka zatím není politicky možná. Narážel tím na postoj Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN), podle jejichž předsedy Jiřího Pospíšila by uzavření centra pro automobilovou dopravu znamenalo pád pražské vlády.

Hřib: Jezděte Blankou

Aktivistická část pod vedením Jana Čižinského (Praha sobě) je tak s Piráty v názoru na omezení dopravy v centru a umožnění jen jízdy na kole „v kleštích“. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) vidí, že v aktuálním volebním období, pokud ho budou chtít ve stejném složení dokončit, uzavření centra autům neprosadí. „Myslím, že pro lidi, kteří na Malé Straně nebydlí, by měl fungovat jako objízdná trasa tunel Blanka za 40 miliard. Kvůli tomu se stavěl, byl to jeden z důvodů, proč se stavěl. Pokud vyjde z dat, že uzavřením centra dochází ke zrychlení MHD, k umožnění průjezdu záchranky, tak nevidím důvod, proč umožňovat průjezd Malou Stranou i nerezidentům. Nebudeme to ale realizovat v tomto období. Je to program na volební období od roku 2022,“ uvedl Hřib v pořadu Prostor X na reflex.cz.

Další uzavírka čeká ulici Na Slupi na Praze 2 a most přes Botič. Vytvoří se kolony i tam?

Levicové přístupy v pražské koalici koriguje pravicová TOP 09. Podle ní je důležité investovat do dopravní infrastruktury a dostavět pražský vnitřní okruh. „Je třeba občanům říci, že se městský okruh za čtyři roky určitě nedostaví, že se nedostaví metro D, ale že je možné s těmi projekty výrazně hýbnout,“ míní Pospíšil.

Vnitřní silniční okruh centru uleví

Projekt dostavby vnitřního okruhu známého jako Vlasta schválili radní loni na podzim. Nyní město žádá o územní rozhodnutí. Plánovaný úsek navazující na tunel Blanka má měřit zhruba deset kilometrů a většina okruhu povede tunelem. Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Hotov je v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka. V případě dokončení vnitřního okruhu, kde schází úsek mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholy, se nyní hovoří o začátku stavby v roce 2024. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel.



Nepřehlédněte