• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Ve Chvaleticích se bude těžit a zpracovávat mangan

    Těžba a zpracování manganu ve Chvaleticích na Pardubicku bude moci začít na přelomu let 2028 a 2029.

    Výsledky rok fungujícího ověřovacího provozu už si testují výrobci baterií. Projekt továrny, která by měla v budoucnu přispívat českému HDP desítkami miliard korun ročně, získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), uvedly v úterý Hospodářské noviny (HN). Výstavba závodu začne pravděpodobně v roce 2026.

    Ve Chvaleticích vznikne linka na výrobu manganu, klíčové suroviny pro výrobu baterií. Projekt, který Evropská unie označuje za strategický a do něhož investuje i Evropská banka pro obnovu a rozvoj, se nyní může posunout do fáze konkrétnějšího technického plánování, aby získal stavební povolení na továrnu a s ní spojenou železniční vlečku nedaleko elektrárny Chvaletice. Mangan se bude získávat ze starých odkališť po těžbě pyritu. Podle HN to bude v EU jediný relevantní zdroj tohoto kovu a půjde o jediné místo v unii, kde se bude zpracovávat. Více než 90 procent světového manganu se zpracovává v Číně.

    Mangan je klíčová surovina pro výrobu katod v bateriích a bateriových úložištích. Podle loni přijatého aktu o kritických surovinách, na jejichž dovozu je EU závislá při budování svého zeleného průmyslu, by si unie chtěla do roku 2030 zajistit nejméně deset procent těchto materiálů z vlastní těžby a mít na svém území alespoň 40 procent světových kapacit na jejich zpracování. V těžbě a zpracování surovin klíčových pro nové technologie, jako jsou elektromobily či solární elektrárny, dominuje Čína. Ta do kritických materiálů a s nimi spojených technologií investuje už více než 15 let a má před EU velký náskok. Unie je ze 100 procent závislá na dovozu většiny ze zhruba tří desítek kritických surovin.

    „Čekáme, že výstavba závodu bude zahájena v roce 2026 a uvedení do provozu někdy na přelomu let 2028 až 2029,“ řekl HN Jan Votava, ředitel firmy Mangan Chvaletice, která projekt továrny připravuje a patří kanadské firmě Euro Manganese. Továrna by měla fungovat nejméně dalších 25 let, kdy by měla zpracovat 27 milionů tun hlušiny s manganem. Zatímco ověřovací jednotka je postavena ze strojů čínské výroby, velká továrna už by se měla z valné většiny skládat ze strojů vyrobených mimo Čínu. Závod by se také mohl podílet na recyklaci manganu z baterií elektromobilů, které by měly tvořit páteř evropského vozového parku.

    Podle Votavy mají o projekt zájem jak investoři, tak budoucí odběratelé. Pro investory je to lákavé kvůli tomu, že těžba z hald je sama o sobě součástí principu cirkulární ekonomiky a tím pádem velmi vyhovuje investičním kritériím udržitelnosti známým pod zkratkou ESG. Továrna by měla stát zhruba 750 milionů dolarů (17,5 miliardy korun) s tím, že 35 procent bude firma financovat z vlastních zdrojů a 65 procent bankovním úvěrem. S prvním potenciálním zákazníkem už také Mangan Chvaletice uzavřel smlouvu o smlouvě budoucí o odběru manganu, další zájemci dostali vzorky k otestování. Votava očekává, že poptávka spíše poroste s tím, jak se bude měnit složení nově vyvíjených baterií. V současné době je spíš trend vyrábět baterie s větším obsahem manganu, který je levnější než nikl, nehledě na to, že další součást, kobalt, je velice špatně dostupný,“ uvedl Votava.

    Zdroj: ČTK


    Témata:

    Nepřehlédněte
    11.1.2025
    Pardubický kraj

    Vodárny v Žamberku zdražují vodu