„Sloužit to má tak jedině ke zhodnocení pozemků,“ prohlásil o plánu postavit Vesteckou spojku starosta Vestce Tibor Švec. Kriticky plány kraje ale hodnotí i další politici. „Domnívám se, že tak, jak je ta silnice navržená, je zbytečná,“ řekl pro Náš REGION starosta obce Dolní Břežany a krajský zastupitel za STAN Věslav Michalik.
„Existuje silnice lepších parametrů, Kunratická spojka, která spojuje D1 se starou benešovskou. Ten nový silniční úsek (Vestecká spojka) bude jen o pár kilometrů dál kopírovat Kunratickou spojku a o pár kilometrů dál je Pražský okruh,“ podivuje se Michalik nad stavbou, jejíž jeden kilometr vyjde daňového poplatníka na 396,5 milionu korun. Smysl jí však dává středočeské hejtmanství, podle kterého urychlí výstavbu dálnice D3 na Tábor a České Budějovice. „Zároveň stavby napomohou odlehčit extrémně zatížené silnici I/3 a komunikacím navazujícím na pražskou aglomeraci,“ tak jednoduše zní stanovisko kraje. S tím jen zčásti souhlasí oponenti.
Uleví, může ale i naložit
„Pokud by stavba zůstala v parametrech silnice II. třídy, asi by měla pozitivní vliv na zmírnění dopravy v okolních obcích,“ připouští například občan Průhonic Petr Lukáš. Dodává ale, že mu vadí, co na komunikaci naváže. „Pro Průhonice to bude znamenat gigantické obchodní zóny, které zaberou až 70 hektarů půdy. To pro obec bude představovat další zvýšení dopravy, a tedy i zhoršení životního prostředí,“ kritizuje Lukáš.
I senátor Ladislav Kos (Hnutí pro Prahu 11) vnímá argument kraje o zklidnění dopravy jako pádný jen částečně. „Na jednu stranu to může ulehčit dopravě. Na druhou stranu, jakmile se vytvoří na dálnici D1 kolony kvůli nehodě, což je tady dost často, začnou to řidiči objíždět přes Vesteckou spojku. Takže to může paradoxně intenzitu dopravy ještě zvýšit,“ upozornil.
A přesně toho se obávají i starostové dotčených obcí. Podle nich dostavba nemůže nic přinést. „Je to původní varianta okruhu a ten se už jednou postavil kolem Jesenice,“ dodává starosta Vestce Tibor Švec. Hodlá napsat krajským zastupitelům, aby Vesteckou spojku nestavěli. Náš REGION bude další vývoj sledovat.