Největší zastoupení v komerčních prostorách starobylých domů mají služby. Vyplývá to z loňského mapování obsazenosti provozoven v přízemí budov v městské památkové rezervaci, v jejímž sousedství od roku 2013 funguje nákupní centru Galerie Šantovka s 200 obchody.
Podle zjištění úředníků bylo v roce 2023 obsazeno 88 procent z celkem 831 provozen v centru Olomouce. Prázdných bylo pouze 12 procent provozoven, o rok dříve 13,5 procenta. „Jinak se ale v průběhu pětiletého období, kdy mapování probíhá, poměr obsazených a prázdných provozoven výrazně nemění. Částečně se mění jen jejich struktura. Například v posledním roce přibylo více provozoven se službami oproti obchodu, ale i tam jde jen o jednotky procent,“ uvedl Dušan Struna z odboru strategie a řízení magistrátu.
Zhruba 57 procent obsazených provozoven v Olomouci nabízí různé služby a na obchody jich připadá 40 procent. V oblasti služeb dominuje s celkovým počtem 185 provozoven kategorie stravování a pohostinství, především kavárny, bary a restaurace. „Poměrně velké zastoupení mají i bistra, která byla doplněna nově, fastfoody, hospody a vinárny či vinotéky. Dále jsou zde zastoupeny cukrárny, čajovny a pizzerie,“ uvedl Struna.
Druhé nejčastější zastoupení mají v centru Olomouce služby zařazené do kategorie krása a relaxace, na které připadá 64 provozoven. Do této kategorie spadají kadeřnictví, kosmetické salony, masáže, solární studia, manikúra, pedikúra a tetovací či fitness studia. Do kategorie zábava a kultura bylo zařazeno 26 provozoven, mezi které patří galerie, kluby, herny, kino a kulturní centrum. Zbývající část obsazených provozoven tvoří banky, spořitelny, pojišťovny, cestovní a realitní kanceláře či ubytovací zařízení.
Obchody fungují v centru Olomouce v 295 provozovnách. Třetinu z nich tvoří maloobchod s ostatním zbožím, například optikou, klenoty a hodinkami, zdravotnickými, farmaceutickými a kosmetickými výrobky, květinami, zvířaty, použitým textilem a dalším zbožím. Druhou nejpočetnější podkategorií jsou prodejny s oděvy, obuví a módními doplňky, v centru jich je 71. Třetí nejvíce zastoupenou skupinou provozoven byly obchody s potravinami, nápoji, tabákovými výrobky a zdravou výživou.
Více než tři desítky provozoven v centru Olomouce se specializují na prodej výrobků pro domácnost, tedy na nábytek, svítidla a další bytové doplňky a textil, elektrospotřebiče či železářské zboží. Dalších 25 provozoven nabízí knihy, hračky, papírnické, výtvarné a umělecké či sportovní potřeby. „Pak jsme ještě zvlášť vyčlenili podkategorii nespecializované prodejny, kam bylo zahrnuto celkem 15 obchodů, které obsahují více druhů zboží. Spadá sem tak například Galerie Moritz, protože byla při zpracování výsledků brána jako jeden celek,“ podotkl Struna.
Zdroj: ČTK