Vybrat si „správný“ vagón ve vlaku může zachránit život

15.7.2020
Ondřej Matěj Hrubeš

Nehodu z Karlovarska, která se stala 7. 7. 2020, následovala srážka rychlíku s osobním vlakem v Praze-Běchovicích 10. 7. 2020. O dva dny později na berounské trati strojvedoucí projel návěst „stůj“, naštěstí včas zastavil před vlakem před sebou. A zatím poslední srážka vlaků se stala 14. 7. 2020 na trati mezi Úvaly a Českým Brodem. Celkem děsivé, jakou četností nehod začaly prázdniny na železnici. Zároveň se ukazuje, že nehraje roli důležitost tratě a její zabezpečení, ale chybovost zaměstnanců na dráze.

Co v takovém případě může dělat cestující, který vkládá svůj život do rukou profesionálů? Může ovlivnit do jakého vozu vlaku nastoupí. Tato drobnost přitom může cestujícímu zachránit život.

Osobně doporučuji vyhnout se prvnímu vozu. Ten je totiž v případě železniční nehody nejvíce zasažený. Může to být i v případě nehody na železničním přejezdu, kde viníkem nehody je motorista, nikoliv strojvedoucí vlaku. V případě místenek volím vozy ideálně v druhé třetině délky vlaku. Americká Federal Railroad Administration (FRA) udělala statistiku nehod za roky 2005 až 2014 z které vyplývá, že nejbezpečnější byl první nebo druhý vagón od středu vlaku směrem dozadu. Je třeba si uvědomit, že ani poslední vůz není nejlepší volbou, protože v případě zastavení na trati může do vlaku nabourat jiná souprava.

Továrna s tajnou výrobou. Málo známé kapitoly semilské historie

Pokud bychom řešili i konkrétní sedadlo, bezpečnější bude sedět zády ke směru jízdy, protože při prudkém brzdění a nebo srážce nebude tělo odhozeno vpřed. Zároveň je bezpečnější sedět do uličky, než u okna, kde může dojít k nárazu cizího předmětu do vagónu a ke kontaktu s roztříštěným sklem. Tady musím přiznat, že se pravidla zcela nedržím.

Doufejme, že situace na české železnici se zlepší a lidé na dráze budou vykonávat práci zodpovědněji.

První výstava od pandemie bude v Lysé Květy a Festival umění



Nepřehlédněte