Staveniště bylo před pár dny předáno zhotoviteli a po čtyřech a půl letech příprav a dohadů poklepem základního kamene výstavba multifunkční haly, kterou pozice nazývá megalomanskou, u brněnského výstaviště začala.
Multifunkční hala, konečně
„To, o čem se v Brně po mnoho let jen diskutovalo, získalo jasné obrysy v únoru 2019, kdy jsme se rozhodli postavit novou, moderní a skutečně multifunkční halu v západní části areálu výstaviště poblíž pavilonu Z. Rozhodující byla poloha poblíž centra města, možnost nekomplikovaného vypořádání vlastnických vztahů k pozemkům a jako klíčová se ukázala dobrá dopravní obslužnost, kterou ještě posilujeme. Ředitelství silnic a dálnic spolu s městem rozšiřuje velký městský okruh v úseku Bauerova, Dopravní podnik města Brna pokračuje ve stavbě vratné tramvajové smyčky v uzlu Lipová a v přípravě lanovky, která spojí lokalitu arény s bohunickým kampusem, kde jsou další parkovací kapacity,“ pochválila dílo a rozhodnutí města primátorka Brna Markéta Vaňková. Stavbu, jejímž zhotovitelem je společnost HOCHTIEF CZ, pochválil i premiér Petr Fiala a nezapomněl ani na křižovatku Evropy, kterou se podle něj Česká republika co nejdřív stane. „Je dobře, že Brno uvažuje ve velkém měřítku. Je to důležitý krok k tomu, aby Brno bylo ještě lépe vidět, aby bylo zase o kousek větší. Právě takovéto projekty a strategické investice nás přibližují k tomu, že se ČR skutečně postupně stane křižovatkou Evropy.“
Opozice ostře proti projektu
Jednak mluví o černé díře na peníze a jednak tvrdí, že současně deklarovaná částka šesti miliard na výstavbu multifunkční haly, rozhodně nebude stačit. Vedení města také vyčítá, že rozprodává majetek a omezuje finanční prostředky na ostatní potřebné služby jen kvůli tomu, aby město bylo sto stavbu zaplatit.
„Dnes je černý den pro Brno. Nejenže stavba vysaje a už vysává peníze z městského rozpočtu, které jsou potřeba na řadu důležitějších a strategičtějších projektů, ale po dostavění bude generovat další ztráty. Na její stavbu si město bere půjčku, která jenom na úrocích spolkne 1,7 miliardy! Tohle je odpovědné hospodaření v době, kdy čelíme klimatické krizi, krizi bydlení a dalším výzvám? Tohle je neodpovědné, neuvěřitelně hloupé ve stylu: Po nás potopa,“ napsala na Facebooku Jasna Flamiková (Zelení). Přínos „je neadekvátní obřím miliardám, které se na tento projekt věnují,“ uvedl před časem zastupitel Matěj Hollan (Žít Brno). Stavba Arény Brno je podle něj „extrémně předražená“ a městský rozpočet příliš zatíží investičně i při provozu.
Kdo bude halu provozovat
Spolu s Brnem jsou investory tři městské společnosti: ARENA BRNO, Brněnské komunikace a Teplárny Brno. „Chceme, aby využití 1 179 parkovacích míst bylo maximálně efektivní, proto bude nastaveno několik režimů, které budou reagovat na program přímo v hale, na plán veletržních akcí nebo na sezónní provoz na koupališti Riviéra a v budoucnu i ve sportovně-rekreačním areálu u Anthroposu, zbylá kapacita pak poslouží pro parkování P+R,“ informoval Luděk Borový, generální ředitel Brněnských komunikací a projektový manažer multifunkční haly. „Teplárny Brno vybudují v lokalitě distribuční soustavu pro dodávku elektrické energie, zajistí pro halu kombinovanou výrobu elektřiny, tepla a chladu a na přilehlých parkovacích plochách vybudují dobíjecí stanice pro elektromobily,“ doplnil generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon.
Přesycenost trhu a konkurence
Nebude tak jednoduché pro provozovatele, tedy město Brno budoucí sportovní a kulturní stánek komerčně využít, v nejbližším okolí jihomoravské metropole je ještě Praha a Vídeň se stejnými ambicemi. Konkurence bude veliká. Například pražská hala pojme až dvacet tisíc návštěvníků, zatímco brněnská má mít kapacitu jen kolem třinácti tisíc. Rozhodnutí umělců, kde svůj koncert uspořádají, budou jako vždy podřízena zisku. A je tu ještě nedaleká Vídeň. „Vznikne u nás nejen výrazný architektonický počin, ale také jedna ze tří nejlepších evropských hal,“ prohlásil už koncem roku 2021 vídeňský radní Peter Hanke.