Vaše 1: Za dva roky bude dokončena rekonstrukce Smetanova nábřeží

5.9.2022
Táňa Pikartová

Díky atraktivním výhledům na Karlův most a Pražský hrad v těsné blízkosti Starého Města a Josefova je Smetanovo nábřeží ikonickým místem metropole. Začíná u mostu Legií, pokračuje kolem Novotného lávky na Křížovnické náměstí až ke Karlovu mostu.

Druhá etapa revitalizace Smetanova nábřeží se zaměří na úsek od Mánesa, kolem Karlova mostu přes Křižovnické náměstí, a dále Křižovnickou ulicí až k náměstí Jana Palacha.

Drink s tramvají v zádech už ne

Z pohledu současné proměny nábřeží můžeme jen pozitivně kvitovat, že nedávný nápad se stolečky a židličkami na rušné ulici s tramvajemi a automobilovou dopravou před restaurací Slavie, byl jen pokus o žert.
Jsou zde nové tramvajové zastávky, Karlovy lázně a Národní divadlo a hlavně široká pěší promenáda s nově vysazeným stromořadím sedmnácti jerlínů japonských, vznikl i komfortní prostor pro restaurační zahrádky, osazeny byly nové lavičky, a postavena byla dlážděná cyklostezka, která v tomto úseku evropské cyklotrasy EV7 chyběla.

Lepší podmínky pro pěší, cyklisty i dopravu

„Smetanovo nábřeží je historicky velice hodnotný prostor, jehož záměrem nikdy nebylo sloužit výhradně dopravě. Nábřeží má být atraktivní veřejný prostor s pěší promenádou s vyhlídkou na Pražský hrad, kde lidé chtějí trávit volný čas. Prostor je navíc přátelský i pro cyklisty, kteří se nebudou motat pod koly aut díky vyvýšenému pruhu s povolením vjezdu kol. Proto jsem velice rád, že se podařilo prosadit a dotáhnout první etapu, na kterou bude navazovat druhá a pak další podobné projekty, které už teď rozjíždíme, například na Mariánském náměstí,“ vysvětlil náměstek primátora hl. m. Prahy oblasti územního rozvoje a územního plánu Petr Hlaváček (STAN).

Promenáda pro chodce

Projekt druhé etapy revitalizace nábřeží se podrobně zabývá i Křižovnickým náměstím, kde se tramvajová a automobilová doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až sto tisíc chodců denně. Podmínky pro ně zlepší široká pěší promenáda směrem k Národnímu divadlu.

Stavební úpravy jsou vstřícné i pro městskou hromadnou dopravu a cestující. Vznikly nové dvě tramvajové zastávky Národní divadlo a Karlovy lázně ve směru do centra. V minulosti se jednalo o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru metropole. Na Smetanově nábřeží se zastávka zrušila kvůli dvojímu zastavování tramvajové linky 2 a 18 v jedné křižovatce. Stávající zastávka Karlovy lázně byla upravena na bezbariérovou.

„Proměna Smetanova nábřeží je největší úpravou centra Prahy za posledních několik desítek let. Změnila se oblast od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. Pracujeme už na proměně i druhé strany u řeky. Doplníme odjezdové panely. Obnovíme povrchy a dáme je do pražské mozaiky, jaká je už dnes na široké pěší promenádě, a druhou stranu také doplníme o oddělený cyklopás, ať se dá bezpečně a pohodlně jezdit na kole i v druhém směru,“ komentuje rekonstrukci Smetanova nábřeží náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Piráti).


Témata:

Nepřehlédněte