• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Za srážkou drážních vozů ve Velimi stojí lidská chyba

    Příčinou loňské nehody drážních vozů na železničním zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi na Kolínsku byla lidská chyba dispečera a strojvedoucího posunového dílu.

    Při nehodě se lehce zranil jeden člověk, škoda stoupla na 153 milionů korun. Na závěrečnou zprávu, kterou k šetření mimořádné události vydala Drážní inspekce, ve čtvrtek upozornil server zdopravy.cz. Po srážce v rychlosti 16 km/h VUZ snížil nejvyšší povolenou rychlost pro posun na 10 km/h.

    Událost se stala loni 18. července odpoledne v obvodu manipulačního a odstavného kolejiště okruhu. Srazily se posunový díl složený ze čtyř drážních vozidel s odstavenou skupinou drážních vozidel. Mezi nimi byly i nové testované jednotky Stadler KISS pro slovenského dopravce, na kterých vznikla nejvyšší škoda, a to přes 130 milionů korun.

    Podle šetření DI strojvedoucí posunového dílu nedodržel ustanovení pro jízdu podle rozhledových poměrů při řádně nesjednaném posunu. O změně posunové cesty na jinou kolej se dozvěděl až při najetí na výhybku.

    „Strojvedoucí posunového dílu zahlédl na návěstidle Se2 (konec posunovacího obvodu pro koleje č. 1a a 1aa) návěst dovolující jízdu (která však nebyla zamýšlena pro tento posun) a přidal na výkonu posunového HDV. V té době byl dispečer zkušebního centra dle svého vyjádření na WC. Strojvedoucí posunového dílu zvyšoval rychlost až na 23 km/h, čímž překročil maximální povolenou rychlost 20 km/h. Když se posunový díl blížil k výhybce č. 7, strojvedoucí posunového dílu zjistil, že výhybka je přestavena na kolej č. 3 a nikoli na kolej č. 5. Zavedl rychločinné brzdění, avšak tím, že 3 přepravovaná HDV TRAXX MS3 nebyla napojena na průběžnou brzdu, byl brzdicí účinek malý,“ uvádí závěrečná zpráva v popisu události.

    K události vedlo podle DI také jednání dispečera, které bylo v rozporu s předpisy. „Rozsvícením návěsti ‚Posun dovolen‘ na návěstidle Se2 však také dispečer ZC udělil souhlas s posunem, který však nebyl sjednán, a uvedl strojvedoucího posunového dílu během jeho jízdy v omyl. Ten se spoléhal na informace od vedoucího posunu, které však nebyly s dispečerem ZC projednány,“ uvádí zpráva.

    Vliv na výši celkové škody mělo podle závěrečné zprávy rovněž překročení maximální povolené rychlosti při posunu před srážkou o tři km/h. Nebylo ale bezprostřední příčinou události.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte