Záchranáři z Libereckého kraje zkoušejí, co všechno jejich vozy umí

25.5.2022
Redakce

Řidiči záchranné služby z Libereckého kraje si v tomto týdnu v bývalém vojenském prostoru Ralsko zkoušejí, co vše jejich vozy umí. Tato akce se koná potřetí, v minulosti získané zkušenosti záchranná služba využila například při zásahu na Ještědu po pádu kabinové lanovky. Posádka loni na konci října se sanitou vyjela po sjezdovce pod lany.

„Říkali nám, že kdyby to školení tady neprobíhalo, tak by to nikdy takto nevyjeli a museli by jít pěšky s vybavením,“ řekl vedoucí dopravy Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje (ZZS LK) Aleš Smetana.

Záchranná služba v kraji využívá vozy značky Mercedes a Škoda Kodiaq. „Všechno to jsou, dá se říci, skoro terénní vozy, všechny čtyři krát čtyři, takže chceme řidičům ukázat, co ty vozí umí, jakou mají dostupnost a samozřejmě využití všech možných elektronických součástí toho vozu,“ uvedl mluvčí krajské záchranné služby Michael Georgiev. Třeba při sjíždění prudkého kopce se podle něj používá takzvaná želvička. „Na kterou si to přepnete a vozidlo s vámi pomalu kontrolovanou jízdou sjede dolů. Samozřejmě je těžké si to někde zkoušet při ostrém výjezdu nebo pokud máte vzadu pacienta. To si opravdu nikdo z řidičů profesionálů zkoušet nebude, proto jsme tady,“ dodal.

Liberecký kraj se vyznačuje hodně členitým terénem, jsou tam Lužické hory, Jizerské hory a Krkonoše a časté jsou i výjezdy do odlehlejších míst. Podle lektora záchranné služby Martina Šmída si i proto řidiči zkoušejí limity jízdy vozidla v terénu, aby věděli, co si s ním mohou dovolit. „Klade se důraz na to, že když už někam vyjedou, tak aby také odtamtud odjeli,“ dodal. Školení v Ralsku absolvuje tento týden všech zhruba 150 řidičů záchranné služby v kraji a 20 referentů, kteří využívají služební vozy.

Při školení lektoři rozebírají s řidiči i dopravní nehody sanitek a dalších vozů záchranných složek, které se staly v ČR či ve světě. I to podle Smetany napomáhá ke snižování nehodovosti záchranářských vozů. Zatímco v roce 2017 řešila ZZS LK 62 nehod svých vozů, loni jich bylo 18. „Menší problémy jsou s couváním, jinak nemáme nic, co by nám vyloženě vadilo. Hodně ale bojujeme s nekázní ostatních řidičů,“ uvedl vedoucí dopravy ZZS LK. Nezřídka se stává, že řidiče osobních aut nezastaví ani červená výstražná světla, když v Liberci vyjíždí sanita ze základny v Husově ulici.

Řidiči sanitek mají občas problémy s couváním nejen kvůli tomu, že jezdí za pacienty za tmy, dešťových či sněhových bouří nebo kvůli špatně parkujícím řidičům na sídlištích, ale i z vlastní nepozornosti. „Po té rychlé jízdě, když už jsou na místě, tak ta hlava nad tím tolik nepřemýšlí a myslí spíše na toho pacienta. A najednou tam něco je, nějaký sloupek, vrata nebo zeď. Jsou to takové drobné nehody,“ uvedl Smetana. Aby se jich řidiči sanitek vyvarovali, je při školení couvání věnována část praktické výuky.

Zdroj: ČTK



Nepřehlédněte