• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Zavazadla z pražského letiště se snad brzy setkají se svými majiteli. Polovina již je na cestě domů

    3.7.2024
    Doris Drienová

    Téměř polovina zpožděných zavazadel z devíti odletů s problémovým odbavením je nyní na cestě z pražského letiště za svými majiteli v cílových destinacích.

    Zbytek zavazadel letiště pošle během středy. Médiím to ve středu dopoledne řekla mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. Podle ní s nakládkou zavazadel letiště problémy aktuálně neeviduje, naopak problémy s výdejem zavazadel nadále přetrvávají.

    „Komplikace se podařilo stabilizovat díky posílení personálních kapacit při nakládce a vykládce zavazadel z řad administrativních pracovníků Letiště Praha. V dalších týdnech dojde k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami,“ uvedla Divíšková. Letiště Praha v pondělí odpoledne zřídilo telefonickou linku 220 111 444 pro cestující, kterým do cílové destinace nedorazilo zavazadlo. Linka bude fungovat do odvolání.

    Problémy s výdejem zavazadel v Praze přetrvávají, uvedla Divíšková. „Letiště Praha proto doporučuje všem cestujícím, kteří se budou potýkat s delším čekáním při vyzvednutí svého zavazadla v Praze, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti,“ řekla mluvčí.

    Zavazadlo cestujícím po vyplnění reklamačního formuláře handlingová společnost doručí za jeden až tři pracovní dny zdarma na uvedenou adresu. „Letiště Praha i nadále řeší a nastavuje několik dlouhodobých opatření, které povedou ke kontinuální stabilizaci dané situace,“ dodala Divíšková. Letiště podle ní také posílilo počet informačních pracovníků, kteří jsou cestujícím k dispozici při příletech.

    Podle mluvčí jsou důvodem situace přetíženost vzdušného prostoru, velká zpoždění a kumulace provozu do silných špiček. V kombinaci s nedostatečným počtem zaměstnanců tak podle Divíškové není možné odbavit zavazadla bez dopadu na kvalitu. „K nápravě musí dojít také v rámci systémového řešení v evropském vzdušném prostoru, což zatím bohužel neočekáváme,“ dodala.

    Letiště cestujícím doporučuje, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby. Mluvčí cestovní kanceláře ČEDOK Kateřina Pavlíková cestujícím doporučuje označit odbavená zavazadla visačkou se jménem a kontaktem. Podle mluvčí CK Blue Style Lucie Hasman by si lidé měli zabalit věci na první dva dny do příručního palubního zavazadla.

    Problémy s nakládkou zavazadel se týkají i několika charterových letů. „U několika jsme také zaznamenali nedoručení zavazadel, například směrem na Madeiru, do Albánie nebo do Paříže,“ řekla Pavlíková na ČEDOK. Cestovní kancelář Blue Style zaznamenala tři letadla bez zavazadel v neděli. „Lidé jsou pořád bez kufrů,“ řekla Hasman. V úterý a ve středu další problémy se zavazadly CK nezaznamenala.

    Cestující se kvůli zpožděným kufrům ve zvýšené míře obracejí také na pojišťovny. „Převážně se jedná o klienty, kterým na dovolenou do zahraničí včas nedorazila zavazadla,“ řekl za ERV Evropskou pojišťovnu Michal Štefl. U této pojišťovny nárok na kompenzaci vzniká, když cestující na zavazadlo v cílové destinaci čeká déle než 12 hodin od příletu. „ERV Evropská pak uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí odpovídajících účelu cesty, zejména pak základních hygienických potřeb a oblečení,“ uvedl Štefl.

    Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže dobré cestovní pojištění nabízí kompenzaci až 15.000 korun na dvojici cestujících při zpoždění zavazadla o čtyři hodiny. Náhradu škody mohou cestující požadovat také po dopravci, ideální je zpoždění zavazadla nahlásit přímo na letišti. V případě charterových letů ale za cestující kompenzace nevyřeší cestovní kancelář, lidé o něj musí požádat sami. „Je to vztah dopravce – klient,“ dodal Papež.

    O zavazadla se na pražském letišti stará dceřiná handlingová společnost Letiště Praha Czech Airlines Handling. Na možné zpožďování výdeje zavazadel kvůli hustému provozu letiště upozornilo v pondělí. Letiště o prvním prázdninovém víkendu, od pátku do neděle, odbavilo 178.550 cestujících, tedy o 11 procent více než loni. Lety nad Evropou v posledních dnech kvůli řízení letového provozu v evropském vzdušném prostoru nabírají zpoždění, největší problémy vznikaly o víkendu na spojích s Tureckem.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte