• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Závěr vyšetřování tragického pádu lanovky na Ještěd: Roky jezdila bez klíčového bezpečnostního prvku

    Drážní inspekce odhalila závažná pochybení v provozu lanovky na Ještědu. Bezpečnostní prvky byly neoprávněně odstraněny a kontroly byly nedostatečné. Tragická nehoda z roku 2021 tak mohla být důsledkem dlouhodobého zanedbávání bezpečnostních standardů.

    Vyšetřování tragické nehody lanovky na Ještědu z října 2021 přineslo alarmující zjištění. Drážní inspekce v pátek zveřejnila závěrečnou zprávu, podle které byla lanovka provozována bez důležitých bezpečnostních prvků. Ty měly zajišťovat automatickou aktivaci brzdy v případě nouze.

    Inspekce uvedla, že tyto prvky byly v minulosti neoprávněně odstraněny, což bylo v rozporu s platnými předpisy, normami i technickou dokumentací lanové dráhy. Jako další příčinu nehody označila inspekce nedostatečnou kontrolu ze strany drážního úřadu a uznávání lanovky k provozu navzdory zjevným nesrovnalostem.

    Osudného dne se tažné lano přetrhlo pouhých 26 vteřin po výjezdu kabiny ze stanice. Kabina následně spadla z výšky přibližně 30 metrů. Při nehodě zemřel průvodčí, který byl v kabině sám. Třináct cestujících v druhé kabině vyvázlo bez zranění díky pohotové reakci tamního průvodčího, který aktivoval ruční brzdu.

    Vyšetřování odhalilo, že k přetržení lana došlo v důsledku přetížení tahem. Významnou roli sehrála také koroze jednotlivých drátů lana, která vedla k oslabení jeho průřezu.

    V souvislosti s nehodou jsou z obecného ohrožení z nedbalosti obviněni tři lidé. Stíhání dalšího obviněného a Českých drah jako tehdejšího vlastníka lanovky bylo zastaveno na základě jejich stížnosti.

    Lanovka na Ještěd byla v provozu od roku 1933 a ročně přepravila kolem čtvrt milionu cestujících. V její historii došlo k přetržení tažného lana již v roce 1944, tehdy však bez tragických následků díky odlišnému systému jištění.

    Po rekonstrukci v 70. letech minulého století byl instalován nový systém s čelisťovou brzdou a třemi prvky aktivace, z nichž dva byly automatické. Tyto automatické prvky však byly později odstraněny, což se ukázalo jako fatální chyba.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte