Železniční trať mezi Nemanicemi a Ševětínem na Českobudějovicku by v budoucnu mohla fungovat jako cyklostezka. Správa železnic připravuje v úseku stavbu koridoru, který povede jinou trasou. Jihočeský kraj by proto přivítal, kdyby současná trať, která měří 22 kilometrů, poté fungovala pro rekreační účely. Informoval o tom jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
„Budu mít schůzku se zástupci Správy železnic a chci s nimi probírat, jaké mají další záměry. Pokud to bude jen trochu možné a trasa by byla zachována, a ne zavezena, budeme se intenzivně snažit o to, aby tam cyklostezka vznikla. Vidíme to jako velmi výhodný a zajímavý projekt,“ uvedl Kuba.
Správa železnic v březnu vypsala soutěž na výstavbu poslední části koridoru na jih Čech, což je právě úsek z Nemanic do Ševětína. Koleje povedou v nové trase, na které budou také dva několikakilometrové tunely. Traťová rychlost vlaků bude až 200 kilometrů v hodině. Odhadované náklady na výstavbu koridoru jsou 21 miliard korun. Součástí úpravy trati bude i stavba Chotýčanského tunelu, jenž bude měřit 4775 metrů a bude tak nejdelším železničním tunelem v zemi.
Správa železnic postupně upravuje přibližně 150 kilometrů dlouhou trasu z Českých Budějovic do Prahy, což je zmiňovaný železniční koridor. Nyní zde vlaky mohou jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Cesta expresním vlakem mezi Českými Budějovicemi a Prahou se zkrátila na 100 minut. Po dokončení koridoru by mohla trvat zhruba 90 minut.
Kuba uvedl, že kraj bude zvažovat, zda by se případná cyklostezka mezi Nemanicemi a Ševětínem mohla napojit na jiné trasy pro cyklisty. „Ale jakmile máte v terénu definovanou nějakou trasu, která je navíc majetkově vyřešená, tak je nesmírně výhodné se jí držet. Máme na projekt vytvořenou studii a nacházejí se tam zajímavé návštěvnické lokality. Teď je pro nás důležité, abychom se domluvili se Správou železnic a zjistili, kolik by nás to stálo. Každopádně je jasné, že z hlediska cestovního ruchu by to byl pro region přínos,“ uvedl hejtman.
Zdroj: ČTK