Zlínský kraj zdraží od poloviny prosince jízdné ve veřejné dopravě. Nástupní sazba se zvýší z dosavadních 11 korun na 15 korun. Cena za ujetý kilometr, která činí 1,50 koruny, se nezmění, sdělil Jan Malý, manažer marketingu společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), která v regionu obstarává integrovanou dopravu.
Základní cena čtyřiadvacetihodinové jízdenky bude nově 220 korun namísto současných 200 korun, zlevněná přijde na 110 korun. „Příjemnou novinkou je, že držitelé průkazů ZTP nebo ZTP/P budou v krajské dopravě nově jezdit zdarma,“ uvedl Malý.
Hejtmanství dále sjednotí ceny předplatného jízdného téměř pro všechny zóny ve Zlínském kraji. „Výjimku tvoří pouze zóna 460 Vsetín a 500 Uherské Hradiště, které zahrnují kromě autobusů a vlaků Integrované dopravy Zlínského kraje také autobusy MHD, proto je zde předplatné jízdné dražší,“ uvedl Malý. Kvůli časovému jízdnému je kraj rozdělen do desítek zón. Cestující si pořizuje předplatnou jízdenku na zóny, jimiž pravidelně jezdí. Výsledná cena jízdenky je součtem cen za zakoupené zóny.
Změny začnou v autobusech a vlacích v kraji platit od 15. prosince, a to s každoroční úpravou jízdních řádů. „My většinou zdražujeme v polovině roku, ale protože lidé měli v letošním roce velké nárůsty cen energií, potravin, všeho, tak jsme říkali ne, neuděláme to v polovině roku. Trošku to odložíme. A odložili jsme to na konec roku. Čili se změnou jízdních řádů provedeme zdražování, které jsme měli připravené už v polovině roku,“ řekl náměstek hejtmana Radek Doležel (ANO).
Opoziční krajský zastupitel Lubomír Nečas (za SPD) plánované zvýšení cen ve veřejné dopravě kritizuje. „Situace našich občanů není lepší než v pololetí,“ řekl Nečas. Obává se, aby zdražení nebylo dalším důvodem, kvůli němuž budou lidé kraj opouštět. Počet jeho obyvatel totiž postupně klesá. „V porovnání s ostatními kraji jsme (s cenami za veřejnou dopravu) ještě níž,“ argumentoval Doležel.
Naposledy zdražil Zlínský kraj jízdné ve veřejné dopravě loni v červenci. Cena za ujetý kilometr v autobusech a vlacích tehdy vzrostla z 1,35 koruny na 1,50 koruny. Nástupní sazba tenkrát zůstala na úrovni 11 korun.
Zdroj: ČTK