• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Češi využívají slevy více než dřív

    26.11.2022

    Přibližně čtvrtina Čechů letos využívá slevové akce mnohem více než v minulosti, přičemž každý desátý dříve slevové akce nevyužíval, ale v poslední době nově začal. Nejvíce je to patrné mezi muži a věkovou skupinou do 30 let. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou distribuční, která je největším distributorem akčních a slevových letáků v České republice, mezi 1500 respondenty.

    „Výsledky průzkumu potvrzují, že v aktuální době rostoucí inflace a všeobecného zdražování se zvyšuje také obliba slevových akcí, a to napříč věkovými skupinami obyvatelstva České republiky. Pro spoustu lidí jsou slevové akce, respektive výše slev, primárním faktorem, podle něhož se rozhodují, kterou prodejnu navštíví,“ uvedl obchodní ředitel České distribuční Jaroslav Staněk.

    Tři čtvrtiny respondentů navštíví během týdne dva až tři obchody, zatímco devět procent osob navštěvuje čtyři a více prodejen. Každý pátý Čech však navštěvuje pouze svůj oblíbený obchod, na který je zvyklý. Při výběru obchodu pro větší pravidelné nákupy hraje největší roli vzdálenost od bydliště (51 procent odpovědí), spolu s aktuálními slevovými akcemi (49 procent). Na třetím místě je nabízený sortiment (36 procent).

    Nejčastěji jsou lidé ochotni cestovat do obchodu pro pravidelný větší nákup v časovém rozmezí 11 až 20 minut. Pouze každý desátý člověk je za nákupem ochoten vážit cestu déle než 30 minut. Čtvrtina respondentů cestou za nákupem nechce trávit déle než deset minut, častěji jsou to muži.

    Black Friday vedle kamenných prodejen probíhá také na internetu, někteří obchodníci nabízí slevy celý tento týden nebo dokonce již od začátku měsíce. Podle webu Hlídač shopů se průměrné skutečné slevy na Black Friday pohybují nejčastěji mezi 15 a 20 procenty. Proti loňsku se tak zmenšil rozdíl mezi uváděnou slevou a skutečným zlevněním na jednotky procent.

    Velká část obchodů již letos přistoupila k praxi, že slevu počítá z ceny zboží za poslední měsíc. Dříve tomu bylo podle společnosti Shoptet tak, že slevu uváděli z ceny doporučené výrobcem nebo dokonce z maximální ceny, za kterou bylo zboží nabízené. Tuto praxi zcela změní tzv. tlačítková novela, kterou v listopadu schválil senát a měla by být účinná přibližně na přelomu roku.

    „I nám v CZC pár let trvalo, než jsme se obecnou praxi nastavování slev rozhodli změnit. Už od loňského roku ale u každého produktu zveřejňujeme graf vývoje cen a zároveň každou slevu počítáme z nejnižší ceny za posledních 30 dní,“ uvedla generální ředitelka CZC Jitka Dvořáková.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte