Člověk potřebuje krásu, ať je doba jakákoliv. Ohlédnutí za Jiřím Trnkou

2.4.2020
Marie Macková
Další fotky

Multimediální výstava Jiří Trnka – V zahradách imaginace přinesla kromě klasického výstavnictví exponátů s popiskami i řadu audiovizuálních a interaktivních projekcí. Ihned po vstupu do výstavních prostor byl divák vtažen do světa fantazie snovou projekcí z Trnkovy Zahrady. Po té vstoupil do světa loutek skutečných i do filmového zpracování toho, co loutky umí divákovi dát. Stále provázen četnými obrazy, skicami, plakáty a ilustracemi umístěnými na stojanech a stěnách, pokračoval návštěvník dále. Zastavit se mohl v oddělení ilustrací knih, kde si je mohl prolistovat nebo se jen nechat pobavit animovanými obrázky z jednotlivých knížek.  Zábavnou formou se mohl seznámit se životopisem umělce i s jeho loutkami k nejslavnějším filmům, ke kterým patří bezesporu Špalíček a Staré pověsti české. Dřevěné plastiky v následující místnosti znovu a znovu aktivovaly  divákovu fantazii a připomínaly slavné momenty historie, ať už to byl svatý Jiří nebo figura Lišáka Pseudola. K vytvoření této dřevořezby byl Trnka inspirován výkonem Ladislava Peška, který postavu ztvárnil v Národním divadle. Před závěrem výstavní části si mohl divák odpočinout u filmů podle vlastního výběru nebo znovu u snové projekce Zahrady. Po té stoupal do nejvyšších částí galerie, při vstupu do herny ho vítaly unikátní restaurované loutky ze velkofilmu Sen noci svatojánské.

Interaktivní herna

V podkroví galerie byla instalována bohatá interaktivní herna pro děti Zahrada 2. Rozhodně jí kralovala tzv. Střelnice netopýrů s ovocem, velrybou  a dalšími prvky, na kterých si děti mohly vyzkoušet svou zručnost při házení míčků. Pokud obrázek zasáhly, změnil se nebo zmizel a po chvíli se zase objevil. Velký úspěch sklízel kocour na tříkolce vybíhající ze sudu a zase se schovávající. Děti ho mohly honit na tříkolkách. Bylo zde připraveno bludiště, dřevěné prolézačky, atypický kulečník, promítání obrazu na strop a mnoho dalšího. Strávit v tomto prostoru více než hodinu nebyl žádný problém.

Výjimečnost Trnkovy osobnosti

Jiří Trnka se narodil v Plzni ještě za dob Rakousko – Uherska v roce 1912. K výtvarnému umění a zejména loutkářství byl přitahován od dětství. Po studiu na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, začínal v divadle Josefa Skupy. Později měl v Praze vlastní loutkové divadlo a začal pracovat i v loutkovém filmu.  Možná málokdo z nás ví, že z jeho rukou pochází postava Hurvínka, který byl původně vytvořen pro reklamní účely. V Praze Jiří Trnka spolupracoval s Národním divadlem, podílel se na tvorbě scén a kostýmů. Po druhé světové válce vedl studio animovaného filmu, které pojmenoval Bratři v triku. Odtud přešel k Loutkovému filmu Praha. Byl ilustrátorem, loutkářem, režisérem, spisovatelem, malířem i sochařem. Oceňován ve světě i doma. Vnímal rozporuplnost doby, v níž žil, ať už to byla druhá světová válka nebo doba komunistické totality. Dokázal být loajální, mohl tvořit, ale netěšila ho některá  ocenění, např. titul Zasloužilého umělce. Byl nositelem celé řady jiných světových cen. Poslední dva roky života byl profesorem na Uměleckoprůmyslové škole. Jeho poslední film Ruka patřil k trezorovým filmům. Jiří Trnka zemřel v prosinci roku 1969.

Doprovodné programy a výstava v číslech

Doprovodné programy tvořily komentované prohlídky (nejen) pro seniory, pro školy edukační programy, k nimž byl vydán metodický list.  Velkému zájmu se těšily prosincové výtvarné dílny.  Promítán byl také dokumentární film Nalezený přítel, francouzského režiséra Joëla Fargese. Za zmínku stojí i fakt, že tento film byl nominován na Českého lva.

Výstavu navštívilo 50 000 diváků. Padesátitisící návštěvník byl přivítán 10. března, 12. března musela být výstava předčasně uzavřena. Doprovodných programů,  pro školy a skupiny bylo  realizováno 184. Více jak 40 skupin muselo kvůli současnému stavu návštěvu zrušit.Vystaveno bylo 214 exponátů. Výstavu doprovázelo i několik videí, jejichž autorem je Jan Trnka, syn Jiřího Trnky, a jeho studio. Spoluautorem výstavy byl i vnuk Matyáš Trnka. Vystavené předměty byly zapůjčeny nejen od Trnkových dědiců, ale i ze soukromých sbírek a institucí včetně Národního filmového archivu.

Takto technologicky náročná výstava by nebyla možná bez podpory celé řady institucí i jednotlivců. Významnou měrou projekt finančně podpořili například Středočeský kraj, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury ČR a město Kutná Hora.

Ukončením výstavy není všemu konec

Všichni, kdo výstavu nestihli,mohou krátkou procházku unikátním prostorem absolvovat v krátkém filmu na kanále youtube, nebo zhlédnutím Toulavé kamery v archivu České televize z 5. ledna 2020. Zajímavé může být i to, že Galerie středočeského kraje přechází na online provoz v projektu v Spolu ve stavu nouze.

Jiří Trnka nás inspiruje k tomu, abychom si dopřáli krásu, ať je doba jakákoliv.

FOTO: V zahradách imaginace – Trnka

V zahradách imaginace – Trnka - Trnka: loutkyV zahradách imaginace – Trnka - Projekce ZahradyV zahradách imaginace – Trnka - Trnka odd. ilustracíV zahradách imaginace – Trnka - Dřevěné plastiky – TrnkaV zahradách imaginace – Trnka - Trnka – loutky 2
Další fotky
V zahradách imaginace – Trnka - Jan TrnkaV zahradách imaginace – Trnka - Herna – Zahrada 2V zahradách imaginace – Trnka - Trnka – herna Zahrada 2V zahradách imaginace – Trnka - Trnka – Zahrada 2


Nepřehlédněte