Někdejší starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09) chce, aby lítačka stála 10 tisíc. V MHD to prý nebude smrdět a řidiči se nebudou vyžívat v tom, že „postarší ‚dobíhající‘ dámě zabouchnou dveře před nosem“.
Jeho koaliční partneři o zdražení rovněž uvažují, jen pořád neví o kolik. Pouze Piráti, konkrétně primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib, by nejraději nechali její cenu na současné úrovni, která je jedna z nejnižších v celé Evropě. Levná MHD má podle Hřiba vedle ekologického aspektu, kdy více aut zůstane doma, také sociální. Myslí totiž i na ty, co mají hluboko do kapsy.
Z peněz, které cestující za jízdenky zaplatí, se podle údajů pražského dopravního podniku uhradí cca 15 procent na veřejnou dopravu, zbývajících zhruba 20 miliard platí město. Samozřejmě, že bez fungující MHD by doprava v metropoli zkolabovala, jak vypadá skutečný „traffic jam“ neboli zácpa jak z učebnice jsme se mohli přesvědčit minulý týden, když hořelo ve strahovském tunelu a dopravní peklo se rozpoutalo po celé Praze.
Je hezké, že Piráti nechtějí lítačku zdražovat. Co kdybychom ale v hlavním městě zašli ještě dál? V estonském Tallinu, v asi čtyřicítce francouzských měst nebo i v celém Lucembursku je veřejná doprava zdarma. Stejně tak jako u nás ve Frýdku-Místku, Hořovicích, Benešově, Lovosicích, Strakonicích nebo Litoměřicích. V těchto městech se díky tomu enormně zvedl zájem o cestování MHD a ubylo aut v ulicích. Ve vzduchu je méně zplodin a lidem zůstavá v kapse víc peněz.
Někdo to ovšem nazývá populismem a například radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) si myslí, že pokud by byla MHD zdarma, změní se v „nehezkou socku plnou nepřizpůsobivých“. Co si o tom myslíte vy?
Zdroj: autorský text