Firmu Žižkov Station Development založily Sekyra Group a České dráhy v roce 2007, státní dopravce v ní má podíl 51 a developer 49 procent. Cílem podniku je výstavba bytů na pozemcích jižně od budovy bývalého nádraží, které vlastní z větší části ČD. V rozsáhlém areálu kolem nádraží jinak mají pozemky i jiní vlastníci, již tam začala stavět firma Central Group a plánuje to i Penta a Finep. Nová čtvrť má mít až 20 tisíc obyvatel.
Sekyra Group plánuje na pozemcích postavit dva bloky bytových domů a park. Většina budov bude osmipodlažních s ustupujícím devátým podlažím, dominanty pak budou tvořit dvanácti až patnáctipatrové domy. V přízemí budov budou prostory pro obchody a služby. Celkem by podle oznámení ve 3 tisících bytech mělo najít bydlení asi 8200 lidí.
Součástí záměru jsou podzemní garáže pro parkování zhruba 3 tisíc aut. Podoba parku vzejde z architektonicko-krajinářské soutěže. Termín stavby je podle dokumentu pouze orientační a bude záviset na postupu přípravy projektové dokumentace a také na harmonogramu určeném budoucí stavební firmou.
Nádražní budovu koupila Praha
Firma Žižkov Station Development měla také předkupní právo na rozsáhlou funkcionalistickou budovu nádraží, o kterou však projevila zájem Praha a nedávno ji za 1,43 miliardy korun od ČD odkoupila. Plánuje tam vybudovat školu, byty, kulturní centrum, komerční prostory a kanceláře. Město také dokončuje dohodu s developery o penězích, které přispějí na budování veřejné infrastruktury nové čtvrti. Po jejím uzavření vedení magistrátu plánuje předložit zastupitelům změnu územního plánu, která další zástavbu umožní.
Čtvrtí projede tramvaj
V nové čtvrti bude také tramvajová trať, kterou chce dopravní podnik začít stavět příští rok. Vznikající čtvrť napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. V areálu vznikne i nová Jarovská ulice, která by měla čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.
Součástí původních plánů společného podniku byla i varianta zbourání nádraží. Proti demolici se však razantně postavili místní obyvatelé a část odborné veřejnosti. Ministerstvo kultury pak rozhodlo o památkové ochraně objektu, která platí od roku 2013. Původnímu účelu přestalo nádraží, které vzniklo mezi lety 1934-37 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse, sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016.
Zdroj: ČTK