Budoucnost hromadné dopravy
Dnešní den se v pražské hromadné dopravě nesl ve znamení důležitého milníku – veřejnost se měla možnost znovu po 45 letech projet autobusem poháněným pomocí elektrického proudu. Dopravní podnik dnes provedl generální zkoušku trolejbusu s dynamickým nabíjením SOR TNB12 na, pro tyto účely zbudovaném, téměř kilometr dlouhém trolejovém vedení v Prosecké ulici. První ostré testování dynamicky nabíjeného vozidla proběhlo mezi Palmovkou a Letňany. Druhé nově dodané vozidlo, které se společně s prvním jmenovaným stane hlavním zástupcem budoucí ekologické dopravy v Praze, nese označení SOR NS12 a zahájí další etapu staticky nabíjených elektrobusů. Konkrétně na linkách 109 a 239. Při slavnostním zahájení provozu byly na místě k vidění také historické trolejbusy Tatra T400 (viz galerii).
Testuje se už od roku 2010
DPP v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů, což z něj dělá jeden z nejúspěšnějších elektrobusových projektů i v rámci evropského měřítka. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. Vozidlo pro dynamické nabíjení bude konstrukčně vycházet z principů parciálního (bateriového) trolejbusu, který je již standardně provozován v různých evropských, ale i v některých českých městech.
Ekologičtější hromadná doprava
Podle primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové sice bude záležet na tom, jak se elektrobusy osvědčí v praxi, ale podpora elektromobility je pro vedení města jednou ze zásadních vizí pro budoucí podobu městské hromadné dopravy. „Podpora elektromobility je pro město velmi důležitá a obzvlášť to platí v městské hromadné dopravě. Věřím, že se tento projekt osvědčí a postupně budou přibývat další elektrobusy, ale i infrastruktura pro jejich dobíjení,“ slíbila primátorka. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka by měla v Praze ekologická doprava postupem času dokonce převažovat. „Chceme, aby v budoucnosti v pražské MHD stále více dominovala ekologická doprava. Zatím ale stále musíme řadu lokalit obsloužit autobusy i s jejich negativy. Proto hledáme ekologičtější a tišší cesty. Stávající elektrobusy zatím ještě nezvládají dlouhé pražské linky, dynamické dobíjení je zajímavou možností, jak tento problém vyřešit,” vysvětlil náměstek Petr Dolínek.
Dobíjení za jízdy, kratší trolejové vedení
„Testování provozu elektrobusu s dynamickým dobíjením je důležitým milníkem pro rozvoj pražské MHD. Zásadní novinkou je pro nás minimalizace délky trolejového vedení pro dynamické nabíjení (pouze na cca 10 %, oproti obvyklým 70 – 90 %) a doplnění pravidelného statického nabíjení při provozních přestávkách na konečné,“ generální ředitel a předseda představenstva DPP Martin Gillar.
Nabíjecí infrastruktura pro projekt dynamického elektrobusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.
Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).
Stavba byla realizována vlastními silami
Stavba trolejové stopy probíhala zhruba dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
zdroj: DPP