Jak to bylo s bratislavským metrem

Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět?

Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.

Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.

Muzeum MHD má nový exponát. Českoamerický trolejbus

Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.

V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.

Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.

FOTO: Plány na bratislavské metro

Plány na bratislavské metro - 11_2Plány na bratislavské metro - 1Plány na bratislavské metro - 3Plány na bratislavské metro - 4Plány na bratislavské metro - 14
Další fotky
Plány na bratislavské metro - 16

V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.

Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.

Tento článek pochází z webu MHD86.cz.
Včera, 16:26
Alespoň tak o tom vypráví anglická legenda z 11. století o lady jménem Godiva, manželce nadutého,...
Včera, 14:45
Ředitelství silnic a dálnic zahájí 12. července Celostátní sčítání dopravy 2020 (CSD). Výstupy z CSD...
Včera, 14:00
Bylo to v době, kdy se římské impérium začalo zalykat vlastní velikostí. SPQR se rozkládalo...
Včera, 11:31
Jak jsme se okrajově zmínili v nedávno publikovaném příspěvku na webu Našeho Regionu o hypotetické...
Včera, 09:59
Srážka dvou vlaků, při níž přišlo o život 42 cestujících, se stala v pražských Kbelích...
Včera, 08:12
Začátek léta má většina z nás spojen s borůvkami. Někdo na ně vyrazí s bandaskou...
9.7.2020
Protože to je barva holčičí a žádná normální osoba mužského rodu přece nechce být osobou...
9.7.2020
Císař rozhodně dnes nemá dobrou náladu. Jeho služebnictvo už si ani nepamatuje, kdy se naposledy...
9.7.2020
Středověký a nedobytný, po staletí shlížející na soutok Vltavy a Otavy, to je gotický královský...
9.7.2020
Český stavitel a architekt německého původu Kryštof Dientzenhofer byl ve své době jedním z nejvyhledávanějších...
Reklama